”Google Analyticsin asennus on 5 minuutin projekti” – 3 virhekäsitystä analytiikan asennuksesta

Google Analytics 4 on monikäyttöinen, hyödyllinen ja verrattain helppokäyttöinen ohjelmisto, josta kannattaa ottaa kaikki irti.

Valitettavasti näin tapahtuu erittäin harvoin. Tähän on syynä kolme laajalle levinnyttä virhekäsitystä:

  1. Analyticsin asentamiseen riittää pelkkä tägin lisäys sivustolle.
  2. Analytics mittaa webbisivuston käyttöä.
  3. Tag Manager tekee IT:stä ja devaajista tarpeettomia.

Todellisuudessa tilanne on aivan toisenlainen.

 1. Pelkkä Analytics-tägin lisääminen on vain osa mittauksen rakentamista

Google Analyticsin asennus on yksinkertainen operaatio. Vaikkapa WordPress-julkaisujärjestelmässä siihen menee muutama minuutti.

Tämä on kuitenkin vasta tekninen perusta, jolle todellinen analytiikka voidaan rakentaa.

Analytiikan perusasennus mittaa oikeastaan vain sivunlatauksia. Sen avulla voit selvittää esimerkiksi:

Tämänkaltaiset tiedot eivät vielä auta kehittämään liiketoimintaa kovinkaan paljon.

Vähintä mitä perusasennuksen jälkeen on tehtävä:

Ja niin edelleen.

Tämä riittää esimerkiksi mainonnan optimointiin, mutta ei sivuston konversio-optimointiin ja käyttäjäkokemuksen parantamiseen.

Haluatko esimerkiksi tietää, mitä käyttöliittymän elementtejä klikkailtiin? Entä katsooko joku sivulle upotettuja videoita vai ei?

Kaikki tämä vaatii asennuksen kustomointia vaikka asennus tapahtuisikin Tag Managerin avulla.

 2. Google Analytics mittaa liiketoimintaa

Useimmat nopeasti (ja halvalla) tehdyt Google Analytics -asennukset mittaavat verkkosivuston käyttöä.

Tähän ei kuitenkaan pidä tyytyä: Analyticsin tulisi mitata liiketoiminnan kannalta relevantteja asioita.

Liiketoiminnan kannalta relevantteja asioita ovat:

Niiden määrittely on edellytys kunnolliselle, liiketoimintaa mittaavalle analytiikalle.

Lähtökohtana on oltava liiketoiminnan strategia ja sen mittaaminen. Tältä perustalta valitaan mittarit, joita analytiikan perusasennus tuskin sisältää.

Usein lähdetään kuitenkin toisesta päästä: katsotaan mitä lukuja analytiikasta saa irti helposti, ja valitaan mittarit niiden joukosta.

Minkään ei myöskään estä katsomasta verkkosivuston ja mobiiliapplikaatioiden ulkopuolelle. Analyticsin avulla voit nimittäin mitata mitä tahansa internetiin kytkettyä laitetta mittausprotokollan (measurement protocol) avulla.

3. GTM helpottaa asennusta, mutta IT on edelleen tarpeen

Digimarkkinoinnin toimistot ovat syyllistyneet kolmannen harhakäsityksen levittämiseen – Google Tag Manager kun tarjoaa mahdollisuuden ohittaa IT.

Tämä ei kuitenkaan tee sen paremmin IT:stä kuin devaajista tarpeettomia. Devaajia tarvitaan esimerkiksi:

Tästä huolimatta Google Analytics kannattaa asentaa Google Tag Managerin avulla. GTM helpottaa muutosten tekemistä jäykkien release-syklien ulkopuolella ja mahdollistaa tiedon lähettämisen Google Analyticsin lisäksi esimerkiksi erilaisiin mainosjärjestelmiin (mm. Adform, Facebook, Twitter, LinkedIn).

Tekninen asennustyö on vain pieni osa käyttöönottoa

”5 minuutin analytiikka-asennus” on siis myytti.

Viidessä minuutissa saa aikaan yksinkertaisen kävijäseurannan, mutta ei liiketoiminnan mittaamisen ja kehittämisen kannalta relevanttia tietoa tuottavaa analytiikkajärjestelmää.

 

Sen sijaan on ainakin:

Tähän ei viisi minuuttia riitä.

Artikkelit samasta aiheesta

Tekoäly ja koneoppiminen rakentavat parempia ostajapersoonia

Ostajapersoona on tuttu työkalu markkinoinnin johtamisen apuna. Suurten kielimallien ja koneoppimisen avulla dataan perustuvien persoonien rakentaminen onnistuu aikaisempaa tehokkaammin. Mitä ostajapersoona tarkoittaa? Ostajapersoonat kuvaavat yrityksen kannalta ideaalisia ostajia. Ostajapersoonan esitys […]

Kiinnostuitko tästä aiheesta?

Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!