”Google Analyticsin asennus on 5 minuutin projekti” – 3 virhekäsitystä analytiikan asennuksesta
Google Analytics 4 on monikäyttöinen, hyödyllinen ja verrattain helppokäyttöinen ohjelmisto, josta kannattaa ottaa kaikki irti.
Valitettavasti näin tapahtuu erittäin harvoin. Tähän on syynä kolme laajalle levinnyttä virhekäsitystä:
- Analyticsin asentamiseen riittää pelkkä tägin lisäys sivustolle.
- Analytics mittaa webbisivuston käyttöä.
- Tag Manager tekee IT:stä ja devaajista tarpeettomia.
Todellisuudessa tilanne on aivan toisenlainen.
1. Pelkkä Analytics-tägin lisääminen on vain osa mittauksen rakentamista
Google Analyticsin asennus on yksinkertainen operaatio. Vaikkapa WordPress-julkaisujärjestelmässä siihen menee muutama minuutti.
Tämä on kuitenkin vasta tekninen perusta, jolle todellinen analytiikka voidaan rakentaa.
Analytiikan perusasennus mittaa oikeastaan vain sivunlatauksia. Sen avulla voit selvittää esimerkiksi:
- Kuinka monta kertaa eri sivuja ladattiin?
- Kuinka monta ”käyttäjää” (selainta) kävi tiettynä ajanjaksona sivustolla?
- Kuinka monta ”käyntiä” eli istuntoa nämä tekivät?
- Mitä käyttöjärjestelmää, selainta tai päätelaitetta käytettiin?
Tämänkaltaiset tiedot eivät vielä auta kehittämään liiketoimintaa kovinkaan paljon.
Vähintä mitä perusasennuksen jälkeen on tehtävä:
- Määriteltävä tavoitesivut (esimerkiksi yhteydenottopyynnön jälkeinen kiitossivu)
- Otettava käyttöön display-mainonnan tuki ja demografiset tiedot (mikäli yrityksen tietosuojavastaava katsoo toiminnallisuudet hyväksyttäväksi), tarvittaessa sivustohaun seuranta ja verkkokaupan seuranta
Ja niin edelleen.
Tämä riittää esimerkiksi mainonnan optimointiin, mutta ei sivuston konversio-optimointiin ja käyttäjäkokemuksen parantamiseen.
Haluatko esimerkiksi tietää, mitä käyttöliittymän elementtejä klikkailtiin? Entä katsooko joku sivulle upotettuja videoita vai ei?
Kaikki tämä vaatii asennuksen kustomointia vaikka asennus tapahtuisikin Tag Managerin avulla.
2. Google Analytics mittaa liiketoimintaa
Useimmat nopeasti (ja halvalla) tehdyt Google Analytics -asennukset mittaavat verkkosivuston käyttöä.
Tähän ei kuitenkaan pidä tyytyä: Analyticsin tulisi mitata liiketoiminnan kannalta relevantteja asioita.
Liiketoiminnan kannalta relevantteja asioita ovat:
- KPI-mittarit (key performance indicators)
- KRI-mittarit (key revenue indicators).
Niiden määrittely on edellytys kunnolliselle, liiketoimintaa mittaavalle analytiikalle.
Lähtökohtana on oltava liiketoiminnan strategia ja sen mittaaminen. Tältä perustalta valitaan mittarit, joita analytiikan perusasennus tuskin sisältää.
Usein lähdetään kuitenkin toisesta päästä: katsotaan mitä lukuja analytiikasta saa irti helposti, ja valitaan mittarit niiden joukosta.
Minkään ei myöskään estä katsomasta verkkosivuston ja mobiiliapplikaatioiden ulkopuolelle. Analyticsin avulla voit nimittäin mitata mitä tahansa internetiin kytkettyä laitetta mittausprotokollan (measurement protocol) avulla.
3. GTM helpottaa asennusta, mutta IT on edelleen tarpeen
Digimarkkinoinnin toimistot ovat syyllistyneet kolmannen harhakäsityksen levittämiseen – Google Tag Manager kun tarjoaa mahdollisuuden ohittaa IT.
Tämä ei kuitenkaan tee sen paremmin IT:stä kuin devaajista tarpeettomia. Devaajia tarvitaan esimerkiksi:
- kirjoittamaan Tag Managerin kautta ajettavaa javascript-koodia
- huolehtimaan siitä, että julkaisujärjestelmä lähettää tarvittavaa tietoa Tag Manageriin
- varmistamaan koodin turvallisuus.
Tästä huolimatta Google Analytics kannattaa asentaa Google Tag Managerin avulla. GTM helpottaa muutosten tekemistä jäykkien release-syklien ulkopuolella ja mahdollistaa tiedon lähettämisen Google Analyticsin lisäksi esimerkiksi erilaisiin mainosjärjestelmiin (mm. Adform, Facebook, Twitter, LinkedIn).
Tekninen asennustyö on vain pieni osa käyttöönottoa
”5 minuutin analytiikka-asennus” on siis myytti.
Viidessä minuutissa saa aikaan yksinkertaisen kävijäseurannan, mutta ei liiketoiminnan mittaamisen ja kehittämisen kannalta relevanttia tietoa tuottavaa analytiikkajärjestelmää.
Sen sijaan on ainakin:
- Määriteltävä yrityksen mittaustarpeet
- Suunniteltava dataLayer-objektin rakenne
- Toteutettava dataLayer-objekti julkaisujärjestelmässä
- Asennettava Tag Manager
- Lisättävä sinne ”5 minuutin Google Analytics”
- Rakennettava haluttujen mittauskohteiden seuranta GTM:n avulla
- Muokattava Google Analyticsin asetukset vastaamaan mittaustarpeita
- Rakennettava raportointi
- Varmistuttava suostumuksenhallinnan toiminnasta.
Tähän ei viisi minuuttia riitä.
Artikkelit samasta aiheesta
Pullonkaulat analytiikan hyödyntämisessä: tunnista ja avaa ne CARE-mallin avulla!
Usein analytiikkaa ei saada tuottamaan arvoa, koska kohtaamme erilaisia pullonkauloja datan keräämisessä, analysoinnissa ja toimenpiteisiin ryhtymisessä. Helpota näitä haasteita hyödyntämällä CARE-mallia.
Tekoäly ja koneoppiminen rakentavat parempia ostajapersoonia
Ostajapersoona on tuttu työkalu markkinoinnin johtamisen apuna. Suurten kielimallien ja koneoppimisen avulla dataan perustuvien persoonien rakentaminen onnistuu aikaisempaa tehokkaammin. Mitä ostajapersoona tarkoittaa? Ostajapersoonat kuvaavat yrityksen kannalta ideaalisia ostajia. Ostajapersoonan esitys […]
Digianalytiikan käyttäjätunnisteet paljastavat pitkätkin ostopolut
Käyttäjätunnisteet (user ids) auttavat seuraamaan pitkiä ostopolkuja, kun käyttäjät saadaan välillä kirjautumaan sisään tai antamaan sähköpostiosoitteensa.
Kiinnostuitko tästä aiheesta?
Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!