Google Analytics suurten muutosten edessä: App + Web yhdistyvät

Mikko Piippo istuu sohvalla

Google tiedotti 31.7.2019 suurista muutoksista analytiikkatuotteissaan. Google Analytics tukee jatkossa entistä paremmin koko asiakaspolun mittaista analytiikkaa: mobiilisovelluksen ja verkkopalvelun seuranta onnistuu yhdellä ja samalla analytiikkanäkymällä.

Uudet beta-ominaisuudet tulevat lähiviikkoina maksuttoman Google Analyticsin käyttäjille ja GA360:n käyttäjille. Eilen (31.7.2019) julkistetut muutokset näkyivät hallitsemillani tileillä vasta GTM:n puolella, eivät vielä GA:ssa.

Uudet ominaisuudet tulevat käyttöön vaiheittain, joten tulemme päivittämään tätä artikkelia lähiviikkojen aikana.

Mutta mistä oikein on kyse?

Eri lähteiden datavirrat yhdistetään samaan propertyyn

Applikaatioiden ja webin analytiikka on mahdollista yhdistää Google Tag Managerissa ja Google Analyticsissa.

Google Analytics saa uuden property-tyypin, joka mahdollistaa applikaatioista ja verkkosivustoilta peräisin olevan datan yhdistämisen. Käytössä on Google Analytics for Firebasen (GA4F) dataskeema.

Tähän saakka mobiili- ja webdata on pitänyt kerätä ja analysoida erikseen. Google Analytics on ollut käytössä webiä varten ja Firebase applikaatioita varten. Tämä hankaloittaa datan analysointia ja raportointia erityisesti silloin, kun samat käyttäjät voidaan tunnistaa yhtä hyvin webin kuin applikaation käyttäjinä.

Digitaalinen asiakaspolku samaan näkymään

Tällä hetkellä mobiilisovelluksen ja verkkopalvelun välillä siirtymisen seuraaminen on hankalaa ja edellyttää ulkoisen raportointityökalun ja esimerkiksi BigQL-tietokannan käyttämistä apuna.

Datan yhdistäminen helpottuu nyt huomattavasti. Samalla päätelaitteelta toiselle etenevät asiakaspolut tulevat aikaisempaa helpommin analysoitavaksi.

Uuden analytiikan avulla voidaan vastata asiakaspolkujen johtamisen kannalta tärkeisiin kysymyksiin: Mitkä kanavat tuovat eniten uusia käyttäjiä? Kuinka monta käyttäjää meillä on eri päätelaitteilla? Miten eri päätelaitteet vaikuttavat konversiopolulla?

Erittäin kiinnostavaa on myös tutkia sitä, kuinka esimerkiksi:

Tapahtumaseuranta uudistuu ja helpottuu

Tähän saakka Google Analytics on perustunut sivulatausten seurantaan. Muiden vuorovaikutusten seuranta toteutetaan tapahtumina, events. Tapahtumaseurannan toteuttaminen vaatii runsaasti työtä (vaikka Google Tag Manager on helpottanut sitä huomattavasti).

Nyt käyttöön tulee Enhanced measurement, jonka ansiosta yhdellä klikkauksella saadaan seurantaan:

Tapahtumat ovat siis jatkossa entistä tärkeämpiä analytiikan kannalta. Niiden käyttöönottaminen helpottuu automaattisen seurannan avulla. Lisäksi tapahtumien analysointi helpottuu uuden analyysityökalun avulla.

GA360:n analytiikkaominaisuudet kaikkien käyttöön

Maksuttoman Google Analyticsin käyttäjiä ilahduttaa erityisesti GA360:n puolelta tutun analyysityökalun saapuminen kaikkien käyttöön. Sen drag and drop -käyttöliittymä on suuri parannus GA:n muokattuihin raportteihin verrattuna ja helpottaa huomattavasti mittareiden tarkastelua eri dimensioiden valossa.

Toinen tärkeä uudistus koskee segmentointityökalua. Nykyisen segmentoinnin korvaa yleisötyökalu, jonka avulla voi tehdä entistä tarkempia segmenttejä. Uusista ominaisuuksista tärkeimpiä ovat aikarajoitteen lisääminen sekvensseihin.

Aloita ensi tilassa

Kannattaako uudet ominaisuudet ottaa heti käyttöön?

Jos käytät tällä hetkellä Google Analyticsia mobiiliapplikaation seurantaan, uuteen siirtyminen on välttämätöntä. Google Analyticsin SDK iOS- ja Android-applikaatioille on elinkaarensa lopussa. Datan keruu päättyy 31.10. 2019. Vaihtoehtoja on kaksi: Firebase tai uusi Google Analytics for Web + App.

Jos käytät tällä hetkellä Google Analyticsia vain webin seurantaan, uuteen siirtyminen ei ole välttämätöntä. Voit jatkaa hyvin vanhassa järjestelmässä – mutta uuteen ajattelutapaan totuttautuminen on syytä aloittaa ensi tilassa.

Lisätietoa

Artikkelit samasta aiheesta

Tekoäly ja koneoppiminen rakentavat parempia ostajapersoonia

Ostajapersoona on tuttu työkalu markkinoinnin johtamisen apuna. Suurten kielimallien ja koneoppimisen avulla dataan perustuvien persoonien rakentaminen onnistuu aikaisempaa tehokkaammin. Mitä ostajapersoona tarkoittaa? Ostajapersoonat kuvaavat yrityksen kannalta ideaalisia ostajia. Ostajapersoonan esitys […]

Kiinnostuitko tästä aiheesta?

Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!