Mitä on evästeetön analytiikka?
Evästeetön web-analytiikka auttaa raportoimaan ja analysoimaan kattavammin sivuston käyttöä: sen avulla saat kerätä dataa myös käyttäjistä, jotka eivät hyväksy evästeitä evästebannerissa.
Evästeetöntä analytiikkaa voi käyttää joko yksinään tai täydentämään evästeellistä analytiikkaa.
- 100 % evästeetöntä analytiikkaa voi käyttää kokonaan ilman evästebanneria – saat tietoa kaikista sivustovierailuista, mutta et voi tunnistaa sivustolle palaavia kävijöitä.
- Täydentävä evästeetön analytiikka kerää dataa kaikista käyttäjistä, mutta tähän dataan yhdistetään myös se laajempi data, jota kerätään evästeluvan antaneista.
Tämä artikkeli auttaa sinua arvioimaan, onko jompikumpi evästeetön analytiikka teille sopiva ratkaisu.
Evästeetön analytiikka ei vaadi suostumusta – yleensä
Evästeetön analytiikka tarkoittaa yleensä sellaista analytiikkaa, jossa kerätään tietoa niin rajatusti, että sitä ei voida tulkita henkilötiedoksi GDPR-sääntelyn hengessä. Silloin myöskään käyttäjiltä ei tarvita suostumusta tiedon keräämiselle.
On kuitenkin olemassa myös sellaisia evästeettömän seurannan keinoja, jotka vaativat käyttäjän suostumusta. Näitä keinoja ovat esimerkiksi selaimen ja laitteen ominaisuuksiin perustuva pitkäaikainen fingerprinting sekä varsinaisten henkilötietojen, kuten sähköpostiosoitteen käyttö.
Tämä artikkeli ei käsittele näitä evästeille vaihtoehtoisia seurantakeinoja. On kuitenkin hyvä tiedostaa, että on myös sellaisia evästeettömiä seurantakeinoja, joiden käyttöön tarvitaan suostumus.
Kenelle evästeetön analytiikka sopii?
Evästeetöntä analytiikkaa käytetään sekä tietosuojan että datan kattavuuden vuoksi.
Suositut kuluttajasivustot – edustavat luvut ja parempaa analyysia
Käyttökokemuksen kehitys kannattaa perustaa kattavaan ja laadukkaaseen dataan. Tämä tarve korostuu suosituilla B2C-sivustoilla.
Näillä sivustoilla normaalia evästepohjaista analytiikkaa voi täydentää evästeettömällä analytiikalla.
Näin raportit sivuston vierailumääristä ja muusta käytöstä ovat mahdollisimman kattavia, ja kerätty data on täydellisempää käyttökokemuksen optimointia varten.
Julkishallinto – tietosuoja ennen kaikkea
Ministeriöt, virastot ja kunnat haluavat kattavia raportteja verkkopalvelujensa käytöstä, mutta mielellään ilman ongelmallisia tietosuojakysymyksiä.
Yleensä koko analytiikka-alusta valitaan näistä lähtökohdista, eli se on Piwik PRO, Matomo tai Snoobi-pohjainen Vana.
Evästeettömän analytiikan avulla julkishallinto saa
- täydet luvut raportteihin
- kattavan käsityksen sivuston käytöstä yksittäisillä vierailuilla.
Sote ja muut sensitiiviset alat – kattavaa dataa ja tietosuojaa
Analytiikassa tarvitaan erityistä hienovaraisuutta, kun organisaatio käsittelee toiminnassaan ihmisten sensitiivisiä henkilökohtaisia tietoja.
Silloin analytiikka-alustana käytetään yleensä Matomoa tai Piwik PRO:ta, koska tietoa ei haluta lähettää EU-alueen ulkopuolelle ja seurantaan halutaan enemmän kontrollia.
Evästeetön analytiikka mahdollistaa näitä käytettäessä raportoinnin koko sivustoliikenteestä ja verkkopalvelun kehittämisen mahdollisimman oikean ja kattavan datan avulla. Tietoa saadaan enemmän, koska sen kerääminen ei vaadi suostumusta.
Konsernisivustot – yksinkertainen seuranta riittää
Konserneilla on varsinaisten liiketoimintojen sivustojen lisäksi toisinaan myös erillinen korporaatiosivusto.
Näillä sivustoilla ei yritetä myydä mitään, vaan tarjotaan tietoa esimerkiksi sijoittajille.
Konsernisivustolle riittää yleensä mainiosti 100 % evästeetön analytiikka, koska tarvetta seurata samaa käyttäjää yli vierailujen ei ole. Riittää, että saadaan hyvä käsitys sisältöjen käytöstä.
Piwik PRO vs. Matomo vs. Google Analytics 4
Paras työkalu evästeettömään analytiikkaan on yleensä joko Piwik PRO tai Matomo, koska nämä ovat käyttäjäystävällisiä, täysiverisiä analytiikka-alustoja. Niiden lisäksi löytyy myös kevyemmän sarjan, enemmän kävijälaskurihenkisiä ratkaisuja, kuten Plausible.
Google Analyticsin ns. consent moden advanced-tila on yksi evästeettömän analytiikan ratkaisu. Tähän liittyy kuitenkin tietosuojakysymyksiä, minkä takia moni organisaatio tyytyy käyttämään consent moden basic-tilaa, jossa tietoa ei lähetetä Googlelle ilman suostumusta.
Käyttökokemukseltaan Matomo ja Piwik PRO miellyttävät analytiikan ammattilaisten lisäksi myös peruskäyttäjiä, koska ne muistuttavat Google Analyticsin poistunutta, vanhempaa versiota. Google Analytics 4 taas vaatii käyttäjiltään enemmän perehtymistä.
Evästeettömän analytiikan käyttöönotto
Yleensä evästeettömän analytiikan käyttöönotto ei ole iso projekti:
- Otetaan käyttöön Piwik PRO tai Matomo, jos se ei ole jo valmiiksi käytössä.
- Konfiguroidaan valittu analytiikka-alusta seuraamaan kaikkia käyttäjiä ilman suostumusta pelkällä istuntotunnisteella.
- Haluttaessa yhdistetään evästeetön data evästeelliseen, suostumusta vaatineeseen seurantadataan, jolloin saadaan täydellisin kuva oman sivuston käytöstä.
Tarvitsetko apua evästeettömän analytiikan käyttöönotossa tai analytiikka-alustan valinnassa? Ota yhteyttä tiimiimme!
Artikkelit samasta aiheesta
Pullonkaulat analytiikan hyödyntämisessä: tunnista ja avaa ne CARE-mallin avulla!
Usein analytiikkaa ei saada tuottamaan arvoa, koska kohtaamme erilaisia pullonkauloja datan keräämisessä, analysoinnissa ja toimenpiteisiin ryhtymisessä. Helpota näitä haasteita hyödyntämällä CARE-mallia.
Tekoäly ja koneoppiminen rakentavat parempia ostajapersoonia
Ostajapersoona on tuttu työkalu markkinoinnin johtamisen apuna. Suurten kielimallien ja koneoppimisen avulla dataan perustuvien persoonien rakentaminen onnistuu aikaisempaa tehokkaammin. Mitä ostajapersoona tarkoittaa? Ostajapersoonat kuvaavat yrityksen kannalta ideaalisia ostajia. Ostajapersoonan esitys […]
Digianalytiikan käyttäjätunnisteet paljastavat pitkätkin ostopolut
Käyttäjätunnisteet (user ids) auttavat seuraamaan pitkiä ostopolkuja, kun käyttäjät saadaan välillä kirjautumaan sisään tai antamaan sähköpostiosoitteensa.
Kiinnostuitko tästä aiheesta?
Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!