Case Hopkins: “Me syömme omia lääkkeitämme!”
Sinäkin olet markkinoinnin uhri.
Muuten et nimittäin lukisi tätä blogipostausta. Olet todennäköisesti klikannut jakamaamme linkkiä sosiaalisessa mediassa tai uutiskirjeessämme ja saapunut tänne.
Tai ehkä olet klikannut Googlen hakutulosta. Silloin hakukonemarkkinointi on tuonut sinut paikalle.
Joka kanavassa kyse on sisällöistä, olipa kyse ostetusta, omistetutsta tai ansaitusta näkyvyydestä.
Aivan alusta pitäen meille oli selvää, että blogi on meille keskeinen markkinointikanava. Mutta pelkkä blogi ei riitä.
Mainonta sosiaalisessa mediassa
Kun starttasimme Hopkinsin, halusimme saada toimistollemme mahdollisimman runsaasti näkyvyyttä. Toimisto ilman pöhinää ei kiinnostaisi ketään!
Näkyvyyttä ja vuorovaikutusta taas saa nopeimmin sosiaalisesta mediasta. Siksi Facebook oli ilmeinen valinta kanavaksi – ystävät, tuttavat, entiset kollegat, vanhat asiakkaat ja prospektit kaikki ovat joka tapauksessa Facebookissa.
Siksi investoimme ensimmäisen viikon aikana kohtuullisen paljon Facebook-mainontaan.
Facebook tukee sisältömarkkinointia
Startin jälkeenkin Facebook on ollut erittäin tärkeä markkinointikanava, sillä sisällöt saadaan nopeimmin tuhansien silmäparien luettavaksi sosiaalisen median avulla.
Pelkkä mainonta ei kuitenkaan riitä. Ilman ansaittua, orgaanista näkyvyyttä meidän pitäisi maksaa jokaisesta kävijästä Facebookille. Se olisi liian kallista.
Siksi tarvitsemme sisältöjä, joita lukijat suosittelevat omille verkostoilleen.
Tätä harva b2b-yritys ymmärtää.
Myös digitoimistojen blogit ovat täynnä kirjoituksia, jotka eivät saa aikaan minkäänlaista reaktiota lukijoissaan. Ei tule tykkäyksiä tai twiittejä, plussista nyt puhumattakaan.
Ihan kuin kukaan ei niitä blogipostauksia koskaan lukisikaan. Korkeintaan oman toimiston työntekijät muodon vuoksi käyvät klikkaamassa tykkäyspainiketta.
Enkä yhtään ihmettele.
Pieni provokaatio toimii aina
Suurin osa yritysblogien sisällöistä on itsestäänselvää, hajutonta, mautonta ja täysin epäkiinnostavaa tusinatavaraa.
Sellaista kukaan ei jaa eteenpäin. Sen halusin ehdottomasti välttää.
Mutta mikä avuksi?
Tietenkin provokaatio. Pieni provokaatio on loistava strategia huomion herättämiseksi!
Strategia onnistui loistavasti heti ensimmäisellä yrityksellä: “Paljastus: 5 epämiellyttävää faktaa, joista SEO-toimistosi mieluiten vaikenee” keräsi kymmenessä päivässä noin 3000 lukijaa ja vielä useampia lukukertoja.
Facebookissa julkaistut kommentit olivat kriittisiä, mutta myönteistä palautetta tuli sitäkin enemmän.
Uskallatko sinä kokeilla samaa?
Hakukoneoptimointi on pitkän tähtäimen strategia
Emme suinkaan unohtaneet hakukoneoptimointia: sisältömarkkinoinnin ja hakukoneoptimoinnin yhdistelmä on pitkällä tähtäimellä keskeisen tärkeä osa markkinointikonettamme.
Kuitenkin hakukoneoptimointi tuo kävijöitä sivustolle hitaasti. Näkyvyydestä on kova kilpailu, sillä jokainen kynnelle kykenevä digimarkkinoinnin toimisto haluaa näkyä Googlessa samoilla hakusanoilla.
Todennäköisesti Google alkaakin tuoda meille kävijöitä runsaammin vasta vuoden kuluttua.
Se ei meitä häiritse, koska uskomme hakukonemarkkinointiin tehokkaana keinona saada ikivihreä sisältö tuhansien silmäparien luettavaksi vielä vuosien kuluttuakin.
Mutta me tarvitsemme kävijöitä sivustolle nopeammin.
Eikä pelkästään kertakävijöitä, vaan vakituisia lukijoita.
Kertakävijästä vakituiseksi lukijaksi
Me haluamme saada sinut palaamaan sivustolle yhä uudestaan ja uudestaan.
Some toimii sisäänheittäjänä, joka on erittäin todennäköisesti tuonut sinut tänne.
Saatat käydä täällä ensimmäistä kertaa, sillä noin 35 % lukijoistamme on käynyt täällä aikaisemmin. Toivottavasti prosenttiosuus kasvaa koko ajan tuosta suuremmaksi.
Palaavana lukijana olet meille ilmiselvä markkinointiliidi. Olet kiinnostunut sisällöistämme, mutta todennäköisesti et ole vielä ostomielellä liikkeellä.
Kun tilaat uutiskirjeemme – liityt Claude Hopkins Fan Clubiin – olet taas askeleen syvemmällä vaikutuspiirissämme. Kohtaat meidät joka toinen viikko myös email-laatikossasi.
Silti myymme sinulle vain harvoin.
Remarketing myy sinulle
Nyt kun sinun lisäksesi tuhannet muut markkinoinnista kiinnostuneet ovat käyneet lukemassa blogipostauksiamme, voi myyntikoneen seuraava vaihe startata.
Seuraavaksi käynnistämme remarketing-mainonnan useissa eri kanavissa. Remarketing alkaa vihdoin myydä sinulle palveluitamme.
Saatat huomata sen jo näinä päivinä. Markkinointikoneemme nimittäin täydentyy jatkuvasti uusilla osasilla.
Vähitellen järjestelmä raksuttaa yötä päivää, jalostaen tykkääjistä ja satunnaisista kävijöistä liidejä ja aikanaan asiakkaita.
Sitä ennen meidän on vielä asennettava muutama ratas paikalleen, öljyttävä kone ja testattava vaihtoehtoisia energianlähteitä.
Artikkelit samasta aiheesta
Hopkins laajensi hallitustaan – tavoitteena Suomen suurin ja ihanin digimarkkinointitoimisto
Suvi Johansson, Simo Kajaste ja Mikko Seppä vahvistavat Hopkinsin hallitusta.
Kasvuyritysten top-10:een omia lääkkeitä syömällä
Hopkins on sijoittunut sijalle 10 Deloitten Technology Fast 50 -listalla. Sijoitus irtosi 1464 % kasvulla neljän vuoden aikana. Viime vuonna sijoitus oli 20 tällä nopeimmin kasvaneiden teknologiayritysten listalla. Tämä kasvutarina […]
Tomi Halonen Hopkinsin toimitusjohtajaksi
Hopkinsin toimitusjohtajana on aloittanut 2.11.2020 Tomi Halonen.
Kiinnostuitko tästä aiheesta?
Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!