Antikonversioiden analytiikka parantaa verkkokaupan konversiota

Verkkoanalytiikan avulla voit tunnistaa, mihin verkkokaupan digitaalinen asiakaskokemus kaatuu. Se onnistuu mittaamalla antikonversioita.

Onnistumisen sijaan epäonnistumiset keskipisteeseen

Webanalytiikan avulla halutaan mitata verkkokaupan tehoa, tuottoa ja onnistumista, ja siksi analytiikan toteutus keskittyy usein onnistumisten mittaamiseen. Mittaamme konversioita ja mikrokonversioita, askelia kohti lopullista maksutapahtumaa.
Verkkokaupassa mitattavia mikrokonversioita ovat esimerkiksi:

Mutta niin kauan kun onnistumiset ovat mittaamisen keskipisteessä, jäävät epäonnistumiset ja niiden syyt pimentoon. Emme tiedä, miksi sivustokäynti ei päättynyt ostokseen.
Sen sijaan kun mittaamme myös epäonnistumisia, kitkaa ja katastrofeja, asiakaskokemuksen parantaminen muuttuu helpommaksi kuin vain onnistumisia juhlimalla.
Itse mittaan kitkaa analytiikassa antikonversioiden avulla.

Antikonversioiden seuranta on lähtökohta asiakaskokemuksen kehittämiselle. Jos tietoa vain kerätään GA4:ään, se jää helposti hyödyntämättä.

Tunnista kipupisteet

Jokainen verkkokaupan asiakas tietää, kuinka vaikeaa ostaminen toisinaan on. Tuntuu siltä, että mikään ei tunnu sujuvan.
Tyypillisiä kipupisteitä ovat esimerkiksi:

Analytiikan avulla voimme mitata näiden kipupisteiden yleisyyttä, ja tunnistaa niiden vaikutuksen konversioon. Se taas onnistuu, kun antikonversioita mitataan analytiikassa.

Antikonversiot analytiikassa

Mittaan antikonversioita tavallisesti tapahtuma- eli event-seurannan avulla. Kun antikonversio määritellään eventiksi, on analytiikan avulla mahdollista selvittää tarkoin, missä ja milloin virhetilanteet ilmenevät.
Antikonversion yhteydessä analytiikkaan tallentuu tavallisesti tieto esimerkiksi

Usein analytiikkaan kannattaa lähettää myös tieto virheilmoituksesta, joka näytetään asiakkaalle.

Mittaamisesta asiakaskokemuksen kehittämiseen

Antikonversioiden seuranta on lähtökohta asiakaskokemuksen kehittämiselle. Jos tietoa vain kerätään GA4:ään, se jää helposti hyödyntämättä.
Siksi analyytikon on jatkuvasti seurattava virhetilanteita, tarkkaillen esimerkiksi seuraavia kysymyksiä:

Kipupisteiden tunnistaminen ja kivun lievittäminen saattaa ratkaista sen, jääkö asiakkaan luottokortti lompakkoon vai ei. Siksi antikonversioiden mittaaminen ja analyysi ovat tärkeä osa verkkokaupan analytiikkaa.

Tarvitsetko apua verkkoanalytiikan suunnittelussa tai datan analysoinnissa? Autamme mielellämme. Voit jättää meille yhteydenottopyynnön tai lukea lisää Hopkinsin analytiikan palveluista täältä.

Artikkelit samasta aiheesta

Tekoäly ja koneoppiminen rakentavat parempia ostajapersoonia

Ostajapersoona on tuttu työkalu markkinoinnin johtamisen apuna. Suurten kielimallien ja koneoppimisen avulla dataan perustuvien persoonien rakentaminen onnistuu aikaisempaa tehokkaammin. Mitä ostajapersoona tarkoittaa? Ostajapersoonat kuvaavat yrityksen kannalta ideaalisia ostajia. Ostajapersoonan esitys […]

Kiinnostuitko tästä aiheesta?

Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!