Anne Heikkinen: “On huolestuttavaa, että digimarkkinointi on usein kuin lastu laineilla”
Anne Heikkinen on Hopkins-veteraani, joka tuli Hopkinsille aivan yrityksen alkuaikoina ja palasi takaisin käytyään “opintomatkalla” suuryrityksessä. Anne on yksi Hopkinsin johtavista Google Ads -asiantuntijoista ja strategisen johtoryhmän jäsen.
“Vahingossa” digimarkkinoinnin alalle
Kerro enemmän taustastasi ja kuinka päädyit digimarkkinoinnin alalle.
Olen työskennellyt digimarkkinoinnissa viimeiset 15 vuotta, mutta päädyin aikanaan tälle alalle onnenpotkun kautta “vahingossa”. Työskentelin aiemmin HR-töissä tekemässä rekrytointeja. Koulutuksenikin oli siltä suunnalta. Olin kuitenkin opiskeluaikana tutustunut ihmisiin, jotka olivat erikoistuneet hieman eri suuntaan ja olivat mukana perustamassa erästä markkinointiyritystä. Satuimme työskentelemään lähellä toisiamme, joten päädyin lounaalle yhden heistä kanssa.
Hän selitti minulle ruutupaperille semmistä ja seosta, joista en silloin tiennyt vielä mitään. Minut kuitenkin palkattiin yritykseen harjoittelijaluonteisesti. Silloin tähän ryhtyminen oli riski, mutta se oli luultavasti paras uravalinta, jonka olen koskaan tehnyt. Ilman näitä kohtaamisia en olisi varmaankaan osannut edes harkita tätä alaa mahdollisuutena. Kokemukseni on, että suhteet ja verkostot ovat tärkeitä sekä tällä alalla että ihan yleisesti elämässä.
Miten päädyit Hopkinsille?
Hopkinsille päätymiseeni vaikuttivat vahvasti juuri henkilökohtaiset verkostot. Olin tuntenut yhden perustajista jo pitkään ja päädyin liittymään Hopkinsin riveihin hyvin alkuvaiheessa pian yrityksen perustamisen jälkeen. Yritys on ehtinyt kasvaa ja kehittyä siitä todella paljon.
Myöhemmin kävin “harharetkellä” suuressa konsernissa. Totesin, että se ei ollut minua varten, mutta kokemus oli kuitenkin hyvä opintomatka. Näin asiakkaan puolelta, miltä palveluntarjoaja näyttää. Se vahvisti omaa käsitystäni siitä, miksi asiakkaat ovat tyypillisesti pitäneet yhteistyöstä kanssamme ja millä asioilla on oikeasti merkitystä asiakkaan kokemukselle. Jos asiakaspalvelu ei ole hyvää, tai konsultin ja asiakkaan vuorovaikutus ei toimi oikein, silloin hienoimmatkaan tekniset hifistelyt eivät pelasta asiakaskokemusta.
Kaipuu konsulttipuolelle kuitenkin kasvoi ja koin ettei minulla ollut “kirittäjiä”. Konsulttityössä sekä erilaisten asiakkaiden ongelmien ratkaiseminen että samaa työtä tekevät kollegat auttavat kirittämään minua ja pitämään osaamiseni ajan tasalla. Pahinta, mitä asiantuntijatyössä voi käydä on, että osaaminen happamoituu, mutta konsulttina se on helpompi välttää.
Olisin voinut hakeutua takaisin alalle muihinkin yrityksiin, mutta konsultin työtehtävät ovat yrityksestä riippumatta pitkälti samanlaisia. Eri konsulttiyritykset eroavat pääosin johtamistavoiltaan ja kulttuuriltaan ja tiesin, että Hopkinsilla nämä olivat kunnossa.
Käytyäni keskusteluja konsultiksi paluusta Hopkinsille, joulukuussa 2021 soitettiin, että töitä oli tarjolla.
Työ kehittyvässä yrityksessä
Kuinka Hopkins on muuttunut vuosien aikana?
Tulin alun perin hyvin nuoreen yritykseen, mutta poissa ollessani yrityksen henkilöstömäärä kasvoi yli kaksinkertaiseksi ja se on vaatinut tietysti kehitystä. Yrityksen kasvaessa hyvän ja tasalaatuisen palvelun tarjoaminen vaatii erilaisia työskentelytapoja, johtamista ja rakenteita. Siitä ei pääse ylitse eikä ympäri.
Hopkinsilla on tosin säilynyt erityisen voimakkaasti ominaisuus, että kaikilla on mahdollisuuksia vaikuttaa ja tulla kuulluiksi.
Mikä on työssäsi parasta?
Yksi ehdoton etu tässä työssä on, että tapaan hirveästi ihmisiä. Konsulttina kohtaan työssä erilaisia asiakkaita ja näen erilaisia organisaatioita. Vaikka olen varsinaisesti töissä vain yhdessä yrityksessä, niin toimin konsulttina usean eri yrityksen kanssa työskennellen heidän edukseen ja samalla opin tuntemaan näitä yrityksiä.
Digimarkkinoinnin tulee olla ankkuroitu yrityksen strategiaan
Mitä teet Hopkinsilla?
Pääsääntöisesti palvelen asiakkaita digimarkkinointiin liittyvissä asioissa toimien vastuukonsulttina asiakkuuksissa. Vastuukonsulttina keskityn yleensä enemmän strategiapuoleen ja isoon kuvaan kuin pelkkään tekniseen tekemiseen, joten työni painottuu kokonaisvaltaiseen asiakkaan digiliiketoiminnan kehittämiseen. Tähän sisältyy esimerkiksi sivuston kehitystä, myyntipolkujen analysointia ja oma media sekä näiden kehittäminen. Lisäksi olen mukana Hopkinsin johtoryhmätyöskentelyssä.
Osaamiseni ei ole vain mainontaa ja teknistä osaamista, vaan minulla on pitkä työkokemus ja liiketoimintatausta. Näen, kuinka asiat kytkeytyvät toisiinsa ja tämä asioiden yhteys on tärkeää. On huolestuttavaa, että digimarkkinointi on usein kuin lastu laineilla. Se on jotain, mikä vain heitetään sinne ison meren päälle kellumaan. Sen sijaan digimarkkinoinnin pitäisi olla ankkuroitu yrityksen strategian pohjamutaan.
Erityisesti Google Ads -mainonta on hyvä esimerkki monien suhtautumisesta digimarkkinointiin. Kun se on suhteessa “edullista” verrattuna vaikka suureen brändikampanjaan, niin sen arvo yrityksessä saatetaan nähdä kustannusten kautta. Asioita arvotetaan sen mukaan, mitä ne maksavat eikä katsota tuottopotentiaalia tai miten Google Adsin saa toimimaan paremmin kysyntää lisäämällä. Tätä pitää välttää. Laajemman kuvan ymmärtäminen on joskus minullekin vaikeaa, mutta on tärkeää nähdä iso metsä puilta.
On huolestuttavaa, että digimarkkinointi on usein kuin lastu laineilla.
Miten taustasi vaikuttaa työhösi tai auttaa siinä?
Tietysti tausta vaikuttaa. Joskus puhutaan sellaisesta kuin T-shaped marketer – mitä digimarkkinoinnin osaamisalueita minulla on ja kuinka laajalti ymmärrän sen eri osa-alueita, on osa tätä. Sitten on syväosaaminen, joka minulla on Googlen ja asiakassuhteiden hallinnan puolella, joka muodostaa sen T:n jalan.
Vähän aikaa sitten kuitenkin lumouduin käsitteestä X-shaped marketer. Ajatus on, että meillä jokaisella on jotain uniikkia taustaa. Itse olen harrastanut tiettyjä asioita ja matkustanut tiettyihin paikkoihin ja se tuo minulle syvyyttä tiettyihin asioihin. Samoin tekee aiempi työskentelyni HR-alalla.
Seniorikonsultin erottaa konsultista se kokemuspohja ja elettyjen kilometrien tuoma varmuus. Nuorempi konsultti saattaa hyvin olla jopa teknisesti osaavampi jossain tietyssä työn osa-alueessa, mutta olen työskennellyt enemmän erilaisten asiakkaiden kanssa. Elämänkokemustakin on enemmän kuin nuoremmilla ja kokemuksella on merkitystä. Väitän, että yhdistämällä nuorta energiaa ja elämän kilometreistä syntynyttä kokemusta tiimiin syntyy jotain hyvää.
On tärkeää säilyttää kuuntelukyky
Mikä on tärkein asia, jonka olet oppinut Hopkinsilla?
Tämä on joukkuelaji, jossa olen osa isoa toisiamme kirittävää joukkuetta. Lisäksi joukkueessa on erilaisia osaajia erilailla taustoilla. Jokaisella on oma kokemuspohja ja sitä omaa taustaa, jonka ansiosta samaa digimarkkinointia voi lähestyä eri kulmista.
Minkä yhden neuvon antaisit uudelle markkinoinnin tekijälle?
Ole utelias ja nöyrä. Niin kauan, kun pystyy säilyttämään nöyryyden ja uteliaisuuden, on oikealla tiellä. Säilytä kuuntelukykysi. On vaarallista, jos kuvittelee että itsessä elää kaikki viisaus. Ihmisiin pesiytyy herkästi suuruuden harha, jos ei ymmärrä arvostaa muita riittävästi.
Tästä on hyvä lainaus, josta ainakin yksi kuulemani versio on: “The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.” – Charles Bukowski
Vaikka olen ollut alalla 15 vuotta, en ole hetkeäkään kuvitellut, että olisin täysin valmis tai erinomainen tässä. Tämä työ on jatkuva oppimisprosessi ja se tekee tästä kiinnostavaa. On mahdollisuus oppia koko ajan lisää sekä asiakkailta että kollegoilta ja käyttää luovuutta. Jos haluat haastaa itseäsi ja älyllistä haastetta työstä, niin tämä ala voi olla sinulle. Tämä ei olisi minulle sopiva ala, jos tekisin jotain samaa asiaa vuosia.
Artikkelit samasta aiheesta
B2B-mainonnan 95-5-sääntö
B2B-markkinoijan ei kannata yrittää herättää ostohalua taktisella mainonnalla, kun toimitaan vakiintuneessa kategoriassa. Sen sijaan, mainonnan tulee auttaa heitä muistamaan brändisi silloin, kun ostaminen tulee ajankohtaiseksi.
3. osapuolen evästeiden hidas kuolema
Google on ilmoittanut, että tulevaisuudessa Chromen käyttäjät pääsevät valitsemaan, sallivatko he näiden evästeiden käytön selaimessaan. Tämä artikkeli kertoo, mitä kannattaa tehdä jo ennen tuota tapahtumakulkua.
10 tapaa luoda kysyntää digimarkkinoinnilla
Kysynnän luominen (demand creation) on markkinointia ihmisille, jotka eivät ole valmiiksi ostoaikeissa. Se voi olla brändi- tai taktista markkinointia. Tämä artikkeli esittelee 10 tapaa luoda kysyntää digimarkkinoinnin avulla.
Kiinnostuitko tästä aiheesta?
Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!