Google Ads -mainonta ja ammattilaisten salaisuudet: 11 tapaa päihittää kilpailijat
Google Ads -mainonta on tehokas tapa lisätä myyntiä – kunhan tunnet kaikki kikat. Mainosjärjestelmä sisältää useita vähän tunnettuja mahdollisuuksia, joiden avulla viet voiton kilpailijoistasi.
Kokeile seuraavia ideoita ja vie mainostilisi uudelle tasolle!
1. Tee kovempi hintatarjous “lämpimistä” klikeistä
Kaikki Google Ads -mainonnan klikit eivät ole samanarvoisia. Sivustolla aiemmin vieraillut kävijä on todennäköisempi ostaja, etenkin jos hakijoiden joukossa on paljon väärääkin porukkaa.
Retargetoitu hakusanamainonta on sitä, että teet kovemman hintatarjouksen klikistä, kun sivustollasi jo vieraillut käyttäjä näkee mainoksesi.
Voit esimerkiksi luoda listan tuotesivulla käyneistä vierailijoista, jotka eivät ladanneet tuote-esittelyä, ja näyttää mainoksiasi heille, kun he tekevät seuraavan relevantin haun. Näistä klikeistä on luonnollisesti järkevämpää myös maksaa enemmän, hintatarjousta voi säätää jopa 900 % ylöspäin.
2. Pilko SaaS-palvelun konversioiden arvot eri vaiheille
Jos ostopolku kaupan syntymiseen on pidempi ja sisältää monia eri vaiheita, kannattaa ne määritellä ja arvottaa erikseen. Näin on usein esimerkiksi SaaS-palvelujen myynnissä.
Varsinaisia loppuvaiheen konversioita ei myöskään välttämättä ole tarpeeksi Google Ads -hakusanamainonnan parasta optimointia varten.
Kun mikrokonversioilla, kuten rekisteröitymisillä ja demon kokeilemisella, on eri euromääräiset arvot kuin varsinaisella kaupalla, mainonnan voi optimoida Return on ad spend (ROAS) -mallin mukaisesti.
3. Hyödynnä Google Ads -mainosjärjestelmän automaattiset säännöt
Moni ammattilainen tekee Google Ads -mainontaa vielä lähes täysin käsipelillä. Hiiren varressa päivystäminen on mennyttä aikaa: Automaattiset säännöt esimerkiksi käynnistävät tai laittavat tauolle mainoksia, korottavat avainsanoista tehtyjä bidejä ja lähettävät varoitussähköposteja virhetilanteissa.
Voit säätää vaikkapa alhaisen mainossijoituksen perusteella avainsanojen klikkihintaa ylöspäin tai erikoistarjouskampanjan mainokset päättymään.
4. Automatisoi Google-mainonnan mainosvariaatiot paikkakunnan mukaan
Mitä henkilökohtaisemmalta mainos tuntuu, sitä parempi konversio. Paikkakuntakohtainen mainosteksti on keino tehdä mainoksestasi personoidumpi – Googlen sallimalla tavalla.
Mainosmuokkaajien avulla voit automatisoida mainosvariaatiot, ja näin näyttää kaikkein sopivimman version mainoksesta kullekin haulle. Voit lisätä niiden avulla mainokseen mitä tahansa tekstiä Googlen sääntöjen puitteissa.
Lopullinen URL on ainoa osa mainosta, johon mainosmuokkaajia ei voi soveltaa. Tosin osoitteen perään saa koodatun sijaintitiedon {loc_physical_ms}-ValueTrack-parametrin avulla.
5. Käytä negatiivista sanalistaa kaupungeista
Miksi näyttäisit Google Ads -mainontaa, jos et tarjoa palvelujasi kyseisellä paikkakunnalla? Jos et pelaa pelkillä tarkan haun avainsanoilla, kannattaa varmistaa oikea näkyvyys myös negatiivisilla avainsanalistoilla.
Yksi negatiivisten sanojen lista voi olla nimeltään “Väärät kaupungit”, jossa on listattu kaikki Suomen kunnat, jossa palvelu ei ole tarjolla.
Väärissä hauissa näkyvä mainonta vaikuttaa esimerkiksi klikkausprosenttiin, ja sitä kautta laatupisteisiin. Turhat klikit syövät myös budjettia tehokkaammalta mainonnalta.
6. Anna konversioarvo myös puhelinnumeron napautuksille
Puheluiden tuoman myynnin seuraaminen jää usein hämärän peittoon. Jos puhelinsoitot ja niiden tuoma kauppa on oleellista liikentoiminnan kannalta, kannattaa puhelinnumeronappien napautuksille laskea konversioarvo Google Adsia varten.
Seuraa sivuston puhelinnumeroklikkejä konversioseurannalla ja laske niille euroarvo sen perusteella, kuinka iso osa puheluista johtaa kauppoihin ja mikä on kaupan keskikoko.
7. Ota kaikki irti CPA- ja ROAS -strategioista
Google Ads tarjoaa mainostajalle erinomaisia automaattisia bidausstrategioita. Ne toimivat usein paremmin kuin manuaalinen hakusanamainonnan optimoimointi.
Joitakin kampanjoja voi olla syytä yhdistää, jotta saisit parhaat mahdolliset tehot irti CPA- tai ROAS-bidausstrategioista.
Koska nämä strategiat tarvitsevat suhteellisen paljon konversioita toimiakseen oikein, joudut ehkä miettimään, miten varmistat oikean bidauksen kaikille tärkeimmille avainsanoillesi.
Voi olla järkevää tehdä erillinen kampanja matalan volyymin hakusanoille, jotka ovat silti tärkeitä liiketoiminnalle, sillä CPA ja ROAS eivät välttämättä toimi halutulla tavalla. Sen sijaan automaattinen sääntö, joka varmistaa hyvän sijoituksen, voi olla soveltuvampi vaihtoehto.
8. Maksimoi konversiot lähtö- tai loppulaskennalla
Ihmiset reagoivat herkemmin, kun jokin on loppumassa. Niukkuuden sääntö pätee myös mainosteksteissä ja se onnistuu countdown timer -toiminnoilla niin hakusanamainoksissa kuin erikseen koodaamalla HTML5-bannereissakin.
Countdown-laskuria kannattaa käyttää muun muassa kohta päättyville tarjouksille, erikoiskampanjoille ja kurssi-ilmoittautumisille.
9. Säästä Google-mainosbudjettia remarketing-listoilla
Remarketing-listojen avulla voit myös sulkea pois määrittelemiäsi yleisöjä. Jos esimerkiksi myymäsi tuote tai palvelu on kertaluontoinen ostos tai ostoksen toistumisväli on pitkä, voit sulkea juuri ostoksen tehneet pois mainonnasta.
Toisaalta, jos valikoimassasi on juuri ostettua tuotetta täydentävä tuote, voit myydä lisää keräämällä juuri konvertoituneista erillisen yleisönsä ja mainostaa heille sopivaa tuotetta, joka käy yhteen heidän edellisen ostoksensa kanssa.
10. Kohdista display-mainontaa kilpailijoista kiinnostuneille
Googlen Display -verkosto on usein liian vähäisellä käytöllä. Display-kampanjoiden tarkoitus on eri kuin hakusanakampanjoilla, mutta suorien konversioiden määrä ei kerro koko totuutta. Kohdistamistavoilla voit vaikuttaa tarkasti juuri siihen, kuka mainoksesi näkee.
Custom affinity -yleisön luomalla saat valikoitua esimerkiksi alan sivustoja, tiettyjä kiinnostuksen kohteita ja jopa applikaatioita. Näiden kiinnostusten perusteella mainoksesi kohdistetaan juuri otolliselle yleisölle. Custom intent -yleisö tavoittaa lähempänä konversiota olevaa yleisöä – esimerkiksi kilpailijoistasi kiinnostuneita.
11. Hyödynnä tärkeät elämäntapahtumat mainonnan kohdistamisessa
Häihin, muuttoon ja valmistujaisiin liittyy paljon hankintoja. Google tarjoaa mm. nämä kolme tärkeää elämäntapahtumaa kohdistusvaihtoehdoksi.
Life events -yleisöillä käytössäsi ovat video- ja Gmail-kampanjat. Jos suunnittelet mainontaa näille yleisöille, mieti elämäntapahtumaan liittyviä hankintoja laajemmin.
Esimerkiksi huonekaluliikeketju voisi olla kiinnostunut kaikista edellä mainituista yleisöistä. Vaikka laajempiin yleisöihin verrattuna elämäntapahtumiin perustuvat yleisöt saattavat jäädä määrällisesti pienemmiksi, ostoaie on todennäköisempi ja kohdistustapa takuulla kokeilemisen arvoinen. Muista, että elämäntapahtumayleisöjä voi käyttää myös poissulkemiseen.
Tarvitsetko apua Google Ads -mainonnan tehostamiseksi? Ota yhteyttä meihin!
Artikkelit samasta aiheesta
Mitä on AI-optimointi?
AI-optimointi kasvattaa todennäköisyyttä, että tekoäly mainitsee vastauksissaan brändisi, tuotteesi, palvelusi tai organisaatiosi näkökulman.
Näin saat B2B-yrityksen hakusanamainonnan tuottamaan
Lähes jokainen B2B-asiakaspolku kulkee Googlen kautta. Tämä artikkeli kertoo kuinka B2B-yritys voi taklata hakusanamainonnassa kohtaamansa uniikit haasteet kuten hakijoiden joukossa vaanivat kuluttajalaumat ja pitkät ostoprosessit.
Sivustouudistus voi romuttaa hakukonenäkyvyytesi
Suurin riski sivustosi saavuttamalle maksuttomalle hakukonenäkyvyydelle on sivustouudistus. Artikkelin luettuasi tiedät, mihin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota, jos et halua vahingoittaa liiketoimintaasi. Eräs suomalainen verkkokauppa menetti miljoonaluokassa liikevaihtoa uudistuksessa tehtyjen virheiden […]
Kiinnostuitko tästä aiheesta?
Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!