Mitä on AI-optimointi?

Tiivistelmä

AI-haku korvaa vähitellen Googlen käyttöä

Yhä useampi tiedonhaku tapahtuu tekoäly-chatboteissa, kuten ChatGPT, Gemini, Copilot, Perplexity ja Claude.

AI-palveluista haetaan apua ostopolun kaikissa vaiheissa, ongelmien ja ratkaisujen ymmärtämisestä yksittäisiin suosituksiin tuotteista tai palveluntarjoajista.

AI-optimointi vastaa koko ajan lisääntyvään tiedonhakuun AI-palveluissa. Se tuo brändisi, tuotteesi, palvelusi tai näkökulmasi AI-bottien tuottamiin vastauksiin.

AI ei silti ole nopeasti syrjäyttämässä Google-hakua. Googlella on myös omat AI-virityksensä, Gemini (entinen Bard) ja hakutulosten AI overviews -otteet (jälkimmäiset toistaiseksi EU:n ulkopuolella).

AI-optimoinnin tavoitteet

Tekoälyä varten optimointi edistää myyntiä sekä suoraan että epäsuoralla tavalla, vaikuttamalla ostajien odotuksiin.

AI chatbot, kuten ChatGPT, voi

Rakenna tekstit helposti pureskeltaviksi

Panosta sisältöjesi tavanomaiseen hakukoneoptimointiin. Sivustosi sisällöt pärjäävät todennäköisemmin ”AI-haussa”, kun ne pärjäävät tavallisessa Google-haussa ja siinä näkyvissä otteissa ja muissa rikkaissa hakutuloksissa.

Mitä helpompi tekoälyn on pureskella ja hahmottaa tekstiäsi, sitä todennäköisemmin se poimii siitä osia vastauksiinsa.

Erityisen AI-ystävällisiä SEO-keinoja ovat mm.

Esitä tuotteesi yhtenä vaihtoehtona ongelman ratkaisuun

AI-palvelut pyrkivät antamaan kattavia ja tasapainoisia vastauksia. Siksi on harvinaisempaa, että ne esittävät vain yhden ratkaisun käyttäjän ongelmaan.

Voit käyttää tätä taipumusta hyväksesi, kun julkaiset itse kattavia ja tasapainoisia artikkeleita sivustollasi:

Rakenna brändimainintoja oikeisiin asiayhteyksiin

Mieti, mihin teemoihin haluat brändisi yhdistettävän.

Sen jälkeen levitä mainintoja brändistäsi näiden teemojen yhteydessä:

Mitä laajemmin brändistäsi löytyy mainintoja eri puolella nettiä, sitä todennäköisemmin se päätyy AI-palveluiden tuottamiin vastauksiin.

Levitä omaa näkökulmaa sisällöissä

Oma, muista poikkeava näkökulma tekemiseen on paras tapa erottua saturoituneilla markkinoilla.

Onko organisaatiollasi näkökulmaa tai tapaa toimia, joka poikkeaa muista?

Levitä näkökulmaa sisällöissäsi, sekä omissa että ulkoisissa kanavissa.

Hyvässä lykyssä AI saa ihmiset odottamaan ja suosimaan juuri sinun organisaatiosi näkökulmaa.

Parhaassa tapauksessa AI tuo yrityksesi näkökulman jopa kilpailijoiden sisältöihin, jos ne on generoitu huolimattomasti AI:n avulla.

AI-optimointi vs. hakukoneoptimointi

AI-optimointi on vähintäänkin läheistä sukua hakukoneoptimoinnille (SEO), jollei sen alalaji. AI-palvelut ovat eräänlaisia hakuympäristöjä itsekin.

AI-optimoinnin englanninkielinen nimi ei ole vielä vakiintunut.

Käytetyimpiä englanninkielisiä nimityksiä ovat tällä hetkellä seuraavat, Google-hakujen määrän perusteella:

Lisäksi asiasta puhutaan myös ihan vaan pelkkänä SEO:na, ilman etu- tai takaliitteitä. Osan mielestä puhe erillisestä AI-optimoinnista on hevonkukkua, koska vivahde-erot verrattuna muuhun hakukoneoptimointiin ovat vielä pienet.

Suosin itse lyhyyden vuoksi termiä ”AI-optimointi”. Sitä yksikäsitteisempi olisi muoto “AI-hakuoptimointi”. Suomenkielisempi, mutta pidempi fraasi olisi ”tekoälyoptimointi” tai “tekoälyä varten optimointi”.

Miten alkuun AI-optimoinnissa?

Artikkelit samasta aiheesta

Sivustouudistus voi romuttaa hakukone­näkyvyytesi

Suurin riski sivustosi saavuttamalle maksuttomalle hakukonenäkyvyydelle on sivustouudistus. Artikkelin luettuasi tiedät, mihin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota, jos et halua vahingoittaa liiketoimintaasi. Eräs suomalainen verkkokauppa menetti miljoonaluokassa liikevaihtoa uudistuksessa tehtyjen virheiden […]

Kiinnostuitko tästä aiheesta?

Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!