Mitä on AI-optimointi?
Tiivistelmä
- Tiedonhakuun ja suosituksiin käytetään yhä useammin AI-palveluita, kuten ChatGPT, Copilot, Gemini ja Claude.
- AI-optimointi kasvattaa todennäköisyyttä, että tekoäly mainitsee vastauksissaan brändisi, tuotteesi, palvelusi tai organisaatiosi näkökulman.
- AI-palvelut käyttävät oppimisaineistonaan julkisessa netissä julkaistuja tekstejä. Niiden AI-optimoinnin kautta palvelujen antamiin vastauksiin on mahdollista vaikuttaa.
- AI-optimoinnissa jäsennät tekstit helposti pureksittaviksi, esität tuotteesi yhtenä ratkaisuvaihtoehtona, tuot esille omaa näkökulmaa ja edistät brändimainintoja ympäri nettiä.
AI-haku korvaa vähitellen Googlen käyttöä
Yhä useampi tiedonhaku tapahtuu tekoäly-chatboteissa, kuten ChatGPT, Gemini, Copilot, Perplexity ja Claude.
AI-palveluista haetaan apua ostopolun kaikissa vaiheissa, ongelmien ja ratkaisujen ymmärtämisestä yksittäisiin suosituksiin tuotteista tai palveluntarjoajista.
AI-optimointi vastaa koko ajan lisääntyvään tiedonhakuun AI-palveluissa. Se tuo brändisi, tuotteesi, palvelusi tai näkökulmasi AI-bottien tuottamiin vastauksiin.
AI ei silti ole nopeasti syrjäyttämässä Google-hakua. Googlella on myös omat AI-virityksensä, Gemini (entinen Bard) ja hakutulosten AI overviews -otteet (jälkimmäiset toistaiseksi EU:n ulkopuolella).
AI-optimoinnin tavoitteet
Tekoälyä varten optimointi edistää myyntiä sekä suoraan että epäsuoralla tavalla, vaikuttamalla ostajien odotuksiin.
AI chatbot, kuten ChatGPT, voi
- suositella tuotettasi tai palveluasi käyttäjän ilmaisemaan tarpeeseen
- esittää tarjoamasi tuotteen tai palvelun yhtenä vaihtoehdoista ratkaista ongelma
- mainita brändisi nimen siihen liittyvässä yhteydessä
- tuoda esiin organisaatiosi oman näkökulman, joka poikkeaa kilpailijoiden näkökulmista.
Rakenna tekstit helposti pureskeltaviksi
Panosta sisältöjesi tavanomaiseen hakukoneoptimointiin. Sivustosi sisällöt pärjäävät todennäköisemmin ”AI-haussa”, kun ne pärjäävät tavallisessa Google-haussa ja siinä näkyvissä otteissa ja muissa rikkaissa hakutuloksissa.
Mitä helpompi tekoälyn on pureskella ja hahmottaa tekstiäsi, sitä todennäköisemmin se poimii siitä osia vastauksiinsa.
Erityisen AI-ystävällisiä SEO-keinoja ovat mm.
- tiivistelmä alussa
- helposti pureksittava, riittävän yksinkertainen kieli
- bullet-listojen käyttö
- itsenäisesti toimivat ja ymmärrettävät osuudet tekstissä.
Esitä tuotteesi yhtenä vaihtoehtona ongelman ratkaisuun
AI-palvelut pyrkivät antamaan kattavia ja tasapainoisia vastauksia. Siksi on harvinaisempaa, että ne esittävät vain yhden ratkaisun käyttäjän ongelmaan.
Voit käyttää tätä taipumusta hyväksesi, kun julkaiset itse kattavia ja tasapainoisia artikkeleita sivustollasi:
- Käsittele artikkelissa, millä eri tavoilla lukijan ongelman voi ratkaista.
- Esitä oma tuotteesi tai palvelusi yhtenä artikkelissa mainituista ratkaisutavoista.
- Mainitse silloin brändisi ja/tai tuotteesi nimi, esimerkiksi listassa esitettynä.
Rakenna brändimainintoja oikeisiin asiayhteyksiin
Mieti, mihin teemoihin haluat brändisi yhdistettävän.
Sen jälkeen levitä mainintoja brändistäsi näiden teemojen yhteydessä:
- Julkaise tiedotteita ja edistä niiden läpimenoa medioissa (eli tee PR:ää).
- Osallistu keskusteluihin somessa ja mahdollisesti myös alasi foorumeilla ja subredditeissä.
- Osta natiivimainonta-artikkeleita medioiden sivustoille.
- Tarjoa haastatteluja ja vieraskirjoituksia, joissa brändisi mainitaan.
- Huolehdi, että halutut teemat esiintyvät säännöllisesti myös omissa kanavissasi, kuten nettisaitilla ja somessa.
Mitä laajemmin brändistäsi löytyy mainintoja eri puolella nettiä, sitä todennäköisemmin se päätyy AI-palveluiden tuottamiin vastauksiin.
Levitä omaa näkökulmaa sisällöissä
Oma, muista poikkeava näkökulma tekemiseen on paras tapa erottua saturoituneilla markkinoilla.
Onko organisaatiollasi näkökulmaa tai tapaa toimia, joka poikkeaa muista?
Levitä näkökulmaa sisällöissäsi, sekä omissa että ulkoisissa kanavissa.
Hyvässä lykyssä AI saa ihmiset odottamaan ja suosimaan juuri sinun organisaatiosi näkökulmaa.
Parhaassa tapauksessa AI tuo yrityksesi näkökulman jopa kilpailijoiden sisältöihin, jos ne on generoitu huolimattomasti AI:n avulla.
AI-optimointi vs. hakukoneoptimointi
AI-optimointi on vähintäänkin läheistä sukua hakukoneoptimoinnille (SEO), jollei sen alalaji. AI-palvelut ovat eräänlaisia hakuympäristöjä itsekin.
AI-optimoinnin englanninkielinen nimi ei ole vielä vakiintunut.
Käytetyimpiä englanninkielisiä nimityksiä ovat tällä hetkellä seuraavat, Google-hakujen määrän perusteella:
- generative engine optimization eli GEO
- LLM optimization (large language model optimization) eli LLMO, tai lyhyemmin LMO (language model optimization)
- generative AI optimization eli GAIO.
Lisäksi asiasta puhutaan myös ihan vaan pelkkänä SEO:na, ilman etu- tai takaliitteitä. Osan mielestä puhe erillisestä AI-optimoinnista on hevonkukkua, koska vivahde-erot verrattuna muuhun hakukoneoptimointiin ovat vielä pienet.
Suosin itse lyhyyden vuoksi termiä ”AI-optimointi”. Sitä yksikäsitteisempi olisi muoto “AI-hakuoptimointi”. Suomenkielisempi, mutta pidempi fraasi olisi ”tekoälyoptimointi” tai “tekoälyä varten optimointi”.
Miten alkuun AI-optimoinnissa?
- Tee omalle sivustolle koko ajan hakukoneoptimointia, joka huomioi myös AI-ystävälliset keinot. Google- ja AI-näkyvyyden välillä on selvä korrelaatio.
- Tuota sivustolle artikkeleita ongelmista, joihin tarjoamasi tuote tai palvelu on yksi – mutta ei ainoa – ratkaisu.
- Huolehdi, että yrityksesi saa brändimainintoja myös omien kanavien ulkopuolella.
- Huomioi sisällöissä organisaatiosi oma näkökulma tai tapa toimia, jos teillä on sellainen.
Artikkelit samasta aiheesta
Tekoäly ja koneoppiminen rakentavat parempia ostajapersoonia
Ostajapersoona on tuttu työkalu markkinoinnin johtamisen apuna. Suurten kielimallien ja koneoppimisen avulla dataan perustuvien persoonien rakentaminen onnistuu aikaisempaa tehokkaammin. Mitä ostajapersoona tarkoittaa? Ostajapersoonat kuvaavat yrityksen kannalta ideaalisia ostajia. Ostajapersoonan esitys […]
Sivustouudistus voi romuttaa hakukonenäkyvyytesi
Suurin riski sivustosi saavuttamalle maksuttomalle hakukonenäkyvyydelle on sivustouudistus. Artikkelin luettuasi tiedät, mihin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota, jos et halua vahingoittaa liiketoimintaasi. Eräs suomalainen verkkokauppa menetti miljoonaluokassa liikevaihtoa uudistuksessa tehtyjen virheiden […]
Mikael Marila: ”On hyvä pitää itselleen selkeänä, että sivustoa rakennetaan ja optimoidaan ihmiskäyttäjää varten”
Mikael on start-upien kautta digialalle ponnistanut Hopkinsin seniorikonsultti. Hänen sekä Suomessa että kansainvälisesti hankittua erityisosaamistaan on edistynyt hakukoneoptimointi.
Kiinnostuitko tästä aiheesta?
Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!