Account-Based Marketing B2B-yrityksen markkinointi­strategiana

account-based marketing

account-based marketing

Account-Based Marketing (ABM) sopii B2B-yrityksen markkinointistrategiaksi, kun kaupan keskikoko on suuri ja osaat nimetä potentiaalisimmat asiakkaasi. ABM kohdistaa markkinoinnin ja myynnin toimenpiteet näihin valittuihin asiakkuuksiin suuren yleisön tavoittelun sijaan.

Kenelle Account-Based Marketing sopii?

ABM toimii erityisen hyvin kun:

Tällaista liiketoimintaa on esimerkiksi isojen IT-, teollisuus-, rakennus- ja infrastruktuuriprojektien myynti.

Hieman kevyempää, ohjelmallista ABM-markkinointia, voit tehdä kun kaupan keskikoko on vähintään keskikokoa. Silloin potentiaalisia ostajia voi olla markkinoilla hieman enemmän.

Account-Based Marketing vs. Inbound

ABM vai inbound? Näistä keinoista kannattaa valita se, joka sopii paremmin liiketoimintaasi.

Inbound-markkinoinnin keinot toimivat liidien keräämiseen, kun potentiaalisia asiakkaitasi on runsaasti. Se on kuin verkkokalastusta: lasket verkot vesille ja jäät odottelemaan saalista.

ABM puolestaan on kuin keihäskalastusta: seisot laiturilla ja tähtäät tiettyä vonkaletta, jonka haluat napata. Nämä ovat niitä arvokkaimpia ja strategisesti tärkeimpiä asiakkaita.

ABM on kuin keihäskalastusta – inbound on kuin verkkokalastusta.

Inbound perustuu pitkälti ostajan omaan aktiivisuuteen, ABM taas pitkälti myyvän organisaation aktiivisuuteen.

Inboundissa määritellään ostajapersoonia, joita lähdetään tavoittelemaan. ABM:ssä määritellään accounteja (yrityksiä), joita tavoitellaan.

Inbound keskittyy usein liidien hankintaan. ABM sopii uusasiakashankinnan lisäksi nykyisten asiakkuuksien ylläpitoon ja kasvattamiseen.

ABM ja inbound edustavat siis monessa mielessä vastakohtia. Erilaiset strategiat voivat kuitenkin tukea toisiaan, varsinkin jos liiketoimintasi palvelee hyvin erikokoisia asiakkaita.

ABM:n keinovalikoima on laaja

Miten ABM sitten eroaa perinteisestä myynnistä? Eikö tämä ole juuri sitä, mitä myynti perinteisesti tekee?

ABM vaatiikin onnistuakseen saumatonta myynnin ja markkinoinnin yhteistyötä. Molempien pitää tietää tarkalleen, mitä toinen tekee.

Esimerkkejä ABM:n keinoista ovat:

Yhteistä ABM:n keinoille onkin useamman kanavan käyttäminen yhtäaikaisesti, offline-kanavia unohtamatta. Vaikka se sitten tarkoittaisi mainostaulun ostamista tietyn asiakkaan luokse johtavan tien varrelta.

 

Haluatko kuulla, millaista markkinointikokonaisuutta suosittelisimme sinun yrityksellesi? Ota yhteyttä!

Artikkelit samasta aiheesta

Kiinnostuitko tästä aiheesta?

Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!