7 tapaa saada sivustollesi lisää uusia kävijöitä ja asiakkaita
Haluatko saada lisää myyntiä netistä? Tai kaipaatko enemmän liidejä?
Tähän on kolme tietä. Voit joko
- hankkia sivustollesi enemmän kävijöitä
- myydä aikaisempaa useammalle kävijälle
- myydä asiakkaillesi entistä enemmän tai useammin.
Muita mahdollisuuksia ei ole.
Tässä blogipostauksessa keskityn ensimmäiseen strategiaan: esittelen 7 tapaa hankkia lisää kävijöitä sivustollesi.
1. Hakukoneoptimointi kasvattaa kävijämäärää pitkään
Joka päivä maailmassa tehdään miljardeja Google-hakuja. Ne tuovat asiakkaita miljoonille yrityksille. Tänään, huomenna, ensi kuussa ja ensi vuonna.
Valitse hakukoneoptimointi, jos haluat saada aikaisempaa suuremman siivun näistä omalle sivustollesi.
Hakukoneoptimointi koostuu kolmesta asiasta:
- sivuston tekniikan kehittämistä helpommin Googlen selattavaksi
- asiakkaiden kiinnostusta vastaavan sisällön julkaisemisesta
- sivustolle kohdistuvien linkkien hankkimista.
Hakukoneoptimointi on strateginen valinta. Se tuottaa harvoin pikavoittoja. Pitkällä tähtäimellä strateginen hakukoneoptimointi mahdollistaa huikean kävijämäärän kasvun.
2. Hakusanamainonta tuo lisää kävijöitä saman päivän aikana
Jos taas haluat kävijöitä ja myyntiä nopeasti (ehkä jopa tänään), valitse hakusanamainonta.
Maksat jokaisesta klikkauksesta ja kävijästä Googlelle, joten kävijöiden täytyy konversoitua myynniksi mahdollisimman hyvin.
Hakusanamainonnan saat käyntiin nopeimmillaan päivässä. Samalla saat nopeasti ensimmäisen käsityksen siitä, kuinka tuottoisaa Google-liikenne on yrityksellesi.
Siksi hakusanamainonta kannattaa aloittaa aina, kun edes harkitset hakukoneoptimointia.
Jos liiketoimintasi rajoittuu kotimaahan, voit keskittyä ainakin aluksi pelkästään Googleen.
Jos taas toimintasi on globaalia, kannattaa Bing ja Yandex ottaa mukaan mahdollisimman nopeasti.
3. Facebook-mainonnan avulla tavoitat nopeasti miljoonia ihmisiä
Facebook on maailman suosituin sosiaalinen media. Mainostamalla Facebookissa saat lisää kävijöitä sivustollesi vaikka saman päivän aikana.
Facebook-mainonta eroaa selvästi hakusanamainonnasta ja display-mainonnasta. Sen eritysivahvuus piilee loistavassa kohdennettavuudessa.
Kohdennettavuus perustuu siihen, että me paljastamme Facebookille valtavasti tietoa itsestämme. Olemme syöttäneet vapaaehtoisesti syntymäpäivämme, asuinpaikkamme ja parisuhdetilanteemme.
Lisäksi jokainen klikkaus ja tykkäys kartuttaa Facebookin tietovarastoja — ne kertovat meidän kiinnostuksistamme ja mieltymyksistämme käsittämättömällä tarkkuudella.
Kun käytät niitä hyväksi mainonnan kohdentamisessa, voit saada uusia asiakkaita yrityksellesi jo tänään.
4. LinkedIn – kohdista mainonta suoraan päättäjille
LinkedIn on viime aikoina keikkunut kärjessä, kun b2b-yritykset suunnittelevat markkinointi-investointejaan.
LinkedInistä voit tuoda väkeä sivustollesi eri tavoilla:
- mainostamalla
- osallistumalla LinkedIn-ryhmissä käytävään keskusteluun
- jakamalla omia sisältöjäsi LinkedInissä
- kirjoittamalla Pulse-postauksia, joista linkität omalle sivustollesi.
Orgaaninen näkyvyys LinkedInissä heikkenee jatkuvasti. Siinä suhteessa kehitys seuraa samoja latuja Googlen ja Facebookin kanssa.
Tämän vuoksi mainostaminen on tullut lähes välttämättömäksi silloin, kun haluat ohjata kävijöitä LinkedInistä sivustollesi.
Myös LinkedIn-mainonnan kohdentaminen on avain tuottoisaan mainontaan. Kohdennusmahdollisuudet ovat erinomaiset — voit vaikkapa mainostaa alle 10 hengen yritysten toimitusjohtajille.
5. Twitter tavoittaa toimittajat ja digitalistit
Huhut Twitterin kuolemasta ovat liioiteltuja ja ennenaikaisia.
Suomeen tosin Twitter ei koskaan kunnolla saapunutkaan. Siksi Twitter sopii parhaiten kansainvälisesti toimivan yrityksen markkinointikanavaksi.
Twitteristä voit hankkia kävijöitä sivustollesi:
- jakamalla omia sisältöjäsi Twitterissä
- keskustelemalla potentiaalisten asiakkaiden kanssa
- mainostamalla.
Suomalainen Twitter-yleisö on varsin pieni. Twitter on kuitenkin tehokas kanava, jos haluat tavoittaa esimerkiksi:
- toimittajia
- poliitikkoja
- digiväkeä.
Twitterissä oman yleisön rakentaminen on hidasta ja vaatii aktiivisuutta kuukausien ajan.
Jos kuitenkin haluat trafiikkia heti, aloita mainostaminen tänään. Alkuun päästäksesi tarvitset vain luottokortin.
6. Instagram tavoittaa visuaaliset somettajat
Instagram sopii markkinointikanavaksi yritykselle, jolle visuaalisuus ja tyyli on tärkeää.
Voit käyttää Instaa markkinointiin kahdella tavalla:
- Voit rakentaa yleisöä ja seuraajia brändillesi.
- Voit mainostaa Instagramissa.
Mainostaminen on tässäkin tapauksessa nopein tapa hankkia kävijöitä sivustollesi.
Instagram-mainontaan pääset käsiksi Facebookin mainosjärjestelmän kautta.
7. Display-mainonta tekee yrityksesi tunnetuksi
Ammattilaiset kutsuvat bannerimainontaa display- eli näyttömainonnaksi. Display-mainontaa näet esimerkiksi eri lehtien sivustoilla.
Display-mainontaa voit ostaa kahdella eri tavalla:
- Voit ostaa mainostilaa sivuston julkaisijan mediamyynnistä.
- Voit ostaa mainostilaa ohjelmallisesti eri mainosalustojen kautta.
Ohjelmallinen ostaminen voi tapahtua joko kiinteään hintaan tai reaaliaikaisen huutokauppamekanismin välityksellä (real time bidding).
Google Display Network on helpoin tapa saada mainoksesi näkyviin eri verkkosivustoilla. Usein sivustojen julkaisijat varaavat kuitenkin parhaat mainospaikat muiden mainosverkkojen ja suoran mediamyynnin käyttöön.
Ohjelmallinen ostaminen ja reaaliaikainen huutokauppa tarjoavat suoraa mediaostamista paremman kohdennusmahdollisuuden.
Siksi suosittelen asiakkailleni aina ohjelmallista ostamista.
Mainostaminen on nopein tapa hankkia kävijöitä
Muutama vuosi sitten digimarkkinoijat puhuivat ostetusta, ansaitusta ja omistetusta mediasta. Nykyään ansaittu media jää koko ajan pienemmälle huomiolle: maksuton some-näkyvyys heikkenee koko ajan.
Kanavasta riippumatta suositukseni on lähes sama: aloita mainostaminen vähintään yhdessä kanavassa.
- Sosiaalinen media: Jos siis etsit asiakkaita somesta, aloita mainostaminen. Maksuton näkyvyys tulee siinä sivussa (tai jää tulematta).
- Display-mainonta: Jos haluat kävijöitä ja asiakkaita edullisesti, valitse ohjelmallinen ostaminen.
- Hakukonemarkkinointi: Aloita taktinen hakusanamainonta ja strateginen hakukoneoptimointi heti. Paras aika aloittaa hakukoneoptimointi oli vuosia sitten – tänään on toiseksi paras aika.
Jos haet verkosta kasvua, kannattaa sinun kasvattaa myös orgaanista yleisöä: myös somessa myyt helpommin tykkääjille kuin kylmille kontakteille.
Hakukoneoptimointi on sekin usein (ei aina!) toimiva strategia. Kun investoit omaan mediaan, voit säästää mainontakustannuksia. Siksi hakukoneoptimointi on osalle yrityksistä paras pitkän tähtäimen strategia.
Artikkelit samasta aiheesta
B2B-mainonnan 95-5-sääntö
B2B-markkinoijan ei kannata yrittää herättää ostohalua taktisella mainonnalla, kun toimitaan vakiintuneessa kategoriassa. Sen sijaan, mainonnan tulee auttaa heitä muistamaan brändisi silloin, kun ostaminen tulee ajankohtaiseksi.
3. osapuolen evästeiden hidas kuolema
Google on ilmoittanut, että tulevaisuudessa Chromen käyttäjät pääsevät valitsemaan, sallivatko he näiden evästeiden käytön selaimessaan. Tämä artikkeli kertoo, mitä kannattaa tehdä jo ennen tuota tapahtumakulkua.
10 tapaa luoda kysyntää digimarkkinoinnilla
Kysynnän luominen (demand creation) on markkinointia ihmisille, jotka eivät ole valmiiksi ostoaikeissa. Se voi olla brändi- tai taktista markkinointia. Tämä artikkeli esittelee 10 tapaa luoda kysyntää digimarkkinoinnin avulla.
Kiinnostuitko tästä aiheesta?
Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!