7 syytä ottaa käyttöön Google Analyticsin tehostettu verkkokaupan seuranta

Enhanced Ecommerce, shopping behavior

Google Analytics on verkkokauppiaan tärkeimpiä työkaluja. Vielä enemmän saat siitä irti, kun käytössäsi on tehostettu verkkokaupan seuranta.

Google Analytics kuuluu jokaisen verkkokauppiaan työkalupakkiin.

Enhanced Ecommerce, tehostettu verkkokauppa, on kuitenkin monelle tuntematon.

Tehostettu verkkokauppa eli Enhanced ecommerce on Universal Analyticsin ominaisuus

Google Analyticsin Enhanced ecommerce eli Tehostettu verkkokauppa julkaistiin vuonna 2014. Kyse on siis jo kypsään ikään ehtineestä Google Analyticsin laajennuksesta.

Muiden uusien Google Analytics -ominaisuuksien tapaan se on saatavilla vain Universal Analyticsille. Google Analytics 360 ei ole välttämätön: analytiikan ilmaisversio riittää mainiosti.

Tehostetun verkkokaupan käyttöönotto vaatii kuitenkin useimmiten koodarin apua. Tunnetuimmille avoimen lähdekoodin verkkokauppa-alustoille ominaisuuden saa usein käyttöön valmiin lisäosan avulla.

Mutta mitä uutta ja ihmeellistä Enhanced Ecommerce oikein tarjoaa? Kannattaako sinun siirtyä siihen ensi tilassa?

Mitä suurempi liikevaihto verkkokaupalla on, sitä todennäköisemmin se kannattaa ottaa käyttöön. Samoin tehostetun verkkokaupan ominaisuudet ovat hyödyllisiä verkkokaupan konversio-optimoinnissa, mainonnan optimoinnissa ja verkkokaupan hakukoneoptimoinnin tuloksellisuuden mittaamisessa.

Tehostetun verkkokaupan avulla voit nimittäin seurata suoraan monia asioita, joita aikaisemmin on seurattu erilaisina muokattuina tapahtumina ja muokattuina raporttiluokkina.

 1. Voit seurata verkkokaupan käyttöä aikaisempaa paremmin

Enhanced Ecommerce, shopping behavior
Tavallinen verkkokaupan seuranta lähettää tiedon tuotteista analytiikkaan vasta ostoksen jälkeen.

Se, mitä tapahtui ennen kiitossivua, jää lähes täysin pimentoon.

Tehostettu verkkokauppa muuttaa tilanteen täysin. Voit lähettää analytiikkaan esimerkiksi:

Tämä antaa aivan uusia mahdollisuuksia!

Jo pelkkä funnelin käsittely saa uusia ulottuvuuksia. Tavallinen Universal Analytics sisältää vain yksinkertaisen funnelin, joka sopii mainiosti vaikkapa maksuprosessin visualisoimiseksi.

Kuitenkin asiakas hyppää maksuprosessiin vasta aivan viime vaiheessa — sitä edeltävää toimintaa on yhtä lailla kiinnostava seurata.

Tehostetun verkkokaupan ratkaisu tähän on nerokas: esimerkiksi etusivu, kategoriasivut ja tuotesivut ovat ikäänkuin funnelin vaiheita. Samanlainen seuranta on aikaisemmin rakennettu esimerkiksi tapahtumaseurannan avulla.

Tämä antaa aivan uuden kuvan verkkokaupan kävijöihin. Näet yhdellä silmäyksellä, kuinka moni käyttäjä on ollut kiinnostunut edes yhdestä tuotteesta.

2. Voit seurata markkinointia aikaisempaa monipuolisemmin

Enhanced Ecommerce, kuvankaappaus
Tehostettu verkkokauppa antaa uusia työkaluja myös markkinoinnin tehokkuuden mittaamiseen. Lähes jokainen verkkokauppias hyötyy näistä parannuksista!

Esimerkiksi etusivun tuotenostojen, karusellin tai kampanjakoodien seuraaminen tulee verkkokaupan tehostetulla seurannalla paljon aikaisempaa helpommaksi.

3. Näet mitkä tuotelistaukset myyvät, mitkä eivät

Kategoriasivut, suodatetut näkymät ja muut tuotelistaukset nousevat näkyviin ainoastaan Tehostetun verkkokaupan avulla.

Tehostettu verkkokauppa tuo näkyviin yksittäisten tuotteiden näyttökerrat. Voit tutkia esimerkiksi sitä, kuinka monta kertaa tietty tuote on näkynyt tuotelistauksissa (ja kuinka monentena).

Tästä on hyötyä verkkokaupan konversio-optimoinnissa. Saatat esimerkiksi huomata, että vähän myydyt tuotteet esiintyvät aina kategoriasivuilla niin alhaalla, että ne on skrollattava esiin. Silloin vika ei ole tuotteessa, vaan verkkokaupan toteutuksessa.

4. Voit ryhmitellä tuotteet hierarkisiin kategorioihin

Vanhan kunnon Universal Analytics sisältää kentän tuotekategorioille. Tuotekategorioiden avulla voit seurata esimerkiksi eri kategorioiden myyntiä.

Tehostettu verkkokauppa antaa aivan uusia mahdollisuuskia tuotekategorioiden seurantaan. Aikaisemman yhden kategorian sijaan jokaiseen tuotteeseen voit liittää jopa viisi hierarkista kategoriaa.

Esimerkiksi:

Valmismatkat > Rantalomat > Kreikka > Kreeta > Analipsi

Tai

Vaatteet > Naiset > Yläosat > Mekot ja tunikat > Pitkät mekot

Käytännössä hierarkisen kategorisoinnin toteuttaminen on osoittautunut haasteelliseksi. Kun tuotteet voivat kuulua moniin kategorioihin, analytiikan raportit muuttuvat hankalammin käytettäviksi ja tieto vaikeammin hyödynnettäväksi.

Käyttäjäkokemuksesta kiinnostuneen konsultin mielestä kategorioiden joustavuus ei ole ongelma, vaan pikemmnin vahvuus. Sen sijaan eri tuoteryhmien myynnistä kiinnostuneen kannalta jokaisen tuotteen pitäisi kuulua kullakin hierarkian tasolla yhteen ja vain yhteen kategoriaan.

Valitsitpa kumman tahansa tien, saat tehostetusta verkkokaupasta paljon enemmän irti kuin perinteisestä verkkokaupan seurannasta.

5. Saat tuotteiden brändin ja muunnelman näkyviin

Enhanced Ecommerce, brändi
Enhanced ecommerce tuo brändin uutena kenttänä verkkokaupan tuotetietoon.

Aikaisemmin brändi ja tuotenimi on ollut tapana yhdistää yhteen kenttään. Nyt GA osaa raportoida vaikkapa verkkokaupan kaikki Nike- tai Samsung-tuotteet myytyjen tuotteiden brandin perusteella, olipa kyse mistä tuoteryhmästä tahansa.

Usein tuotteesta on tarjolla myös eri variantteja. Muunnelmana voit käyttää esimerkiksi vaatteen kokoa tai auton väriä. Vaikkapa XS-kokoisen vaatteen ostoskoriinsa laittaneelle on turha näyttää jatkossa suurten kokojen retargeting-mainontaa.

 6. Voit lisätä uusia tietokenttiä tuotteisiin

“Eikä tässä vielä kaikki!”, todettaisiin tv-shopissa. Lause sopii myös tehostettuun verkkokauppaan, sillä halutessasi voit rikastaa tuotetietoa lisäämällä siihen aivan omia tietokenttiä.

Esimerkiksi vaatekaupassa näitä voisivat olla:

Tässä käytetään oikeastaan muokattua raporttiluokkaa (custom dimension, product level scope). Tuotteeseen liitettäviä muokattuja raporttiluokkia ei ole tavallisessa Universal Analyticsissa.

7. Voit rakentaa retargeting-yleisöjä paljon aikaisempaa hienommin

Lopuksi sokerina pohjalla: Tehostetun verkkokaupan ominaisuudet sopivat erinomaiset retargeting-markkinoinnin kohdeyleisöksi.

Miltä kuulostaisivat esimerkiksi seuraavanlaiset kohdeyleisöt:

Tehostetun verkkokaupan käyttöönotto

Tehostettu verkkokauppa on näennäisen helppo ottaa käyttöön Google Analyticsissa: yhdellä klikkauksella GA alkaa näyttää sinulle uusia raportteja.

Väärin.

Jos klikkaat asetuksen päälle, etkä vaihda verkkokaupan seurantakoodeja, rikot analytiikkasi. Verkkokaupan seurantatägit on vaihdettava, jotta saat uudet ominaisuudet käyttöösi.

Tehostetun verkkokaupan käyttöönotto vaatii (lähes aina) koodarin apua.

Joissain tapauksissa verkkokauppa-alusta tukee jo nyt niin hyvin tehostetun verkkokaupan ominaisuuksia, että implementointi onnistuu suhteellisen vaivatta. Tällöinkin tarvitaan tarkkuutta esimerkiksi Google Tag Managerin asetusten kanssa.

Kyse on virhealttiista projektista, joka tavallisesti vaatii useita iterointeja. Siksi tehostettu verkkokauppa kannattaa ottaa käyttöön vaiheittain.

Tehostettu verkkokaupan seuranta on maksuttoman Universal Analyticsin ominaisuus. Jos tarvitset apua analytiikan käyttöönotossa, ota meihin yhteyttä!

Lue lisää

Artikkelit samasta aiheesta

Tekoäly ja koneoppiminen rakentavat parempia ostajapersoonia

Ostajapersoona on tuttu työkalu markkinoinnin johtamisen apuna. Suurten kielimallien ja koneoppimisen avulla dataan perustuvien persoonien rakentaminen onnistuu aikaisempaa tehokkaammin. Mitä ostajapersoona tarkoittaa? Ostajapersoonat kuvaavat yrityksen kannalta ideaalisia ostajia. Ostajapersoonan esitys […]

Kiinnostuitko tästä aiheesta?

Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!