5 tapaa mainostaa pientä verkkokauppaa – näin saat lisää asiakkaita!
Verkkokaupan mainostaminen on nopein tapa lisätä myyntiä. Tämän blogipostauksen luettuasi osaat mainostaa verkkokauppaasi oikeissa kanavissa!
Oletko vasta starttaamassa verkkokauppaa?
Olet ehkä lukenut kymmeniä blogipostauksia verkkokaupan markkinoinnista. Silti olet edelleen epävarma siitä, missä sinun kannattaisi mainostaa.
Tehokas verkkokaupan markkinointikone koostuu useista osista.
Mutkikas markkinointikoneisto kannattaa rakentaa vaiheittain.
Aloita verkkokaupan mainostaminen yhdestä kanavasta, ja lisää vähitellen sekoitukseen uusia elementtejä.
Google Ads -hakusanamainonta tavoittaa verkkokaupan tuotteita etsivät asiakkaat
Google Ads -hakusanamainonta on oma suositukseni aloittevalle verkkokauppiaalle. Sen perusteet on helppo oppia, ja usein Google-mainonta tuo verkkokaupalle nopeasti myyntiä.
Ads-mainonnassa
- valitset hakusanat, joilla haluat mainostaa verkkokauppaasi
- kirjoitat mainostekstit
- päätät, paljonko olet valmis maksamaan yhdestä klikkauksesta.
Tuottavan hakusanamainonnan salaisuus piilee lähes aina hakusanojen valinnassa.
Osa hakusanoista kerää paljon klikkauksia, mutta ei tuota myyntiä. Toiset hakusanat taas ovat harvinaisia, mutta tuovat myyntiä paljon.
Suuri osa mainonnan kehittämisestä onkin parhaiten toimivien hakusanojen etsimistä.
Tämän lisäksi sinun pitää ratkaista jokaisen hakusanan kohdalla, paljonko olet valmis yhdestä klikkauksesta maksamaan.
Korkea klikkaushinta tuo yleensä paremman sijoituksen hakutuloksissa, enemmän käyntiä ja enemmän myyntiä. Tuottoprosentti taas laskee, koska maksat yhdestä kävijästä enemmän.
Sitä mukaa kun verkkokauppasi tuotevalikoima kasvaa, voit tutustua hakusanamainonnan automaatio-ominaisuuksiin. Ne helpottavat huomattavasti suuren mainostilin ylläpitämistä ja optimointia.
Vähänkin suuremman verkkokaupan kannattaa ottaa käyttöön myös Google Shopping. Sen avulla on helppo rakentaa skaalautuva automaattinen mainonta, joka nostaa tuotteet esille aina relevanttien hakujen yhteydessä.
Ja kun Google Ads tuo sinulle myyntiä, kannattaa aloittaa myös verkkokaupan hakukoneoptimointi. Se tuo sinulle asiakkaita ilman, että mainosklikkauksesta tarvitsee maksaa senttiäkään.
Facebook-mainonta parantaa verkkokaupan tunnettuutta ja lisää myyntiä
Facebook-mainonnalla voit hakea verkkokaupallesi
- tunnettuutta ja sivustokäyntejä
- lisää myyntiä
- lisää uutiskirjeen tilauksia.
Yksi uuden kaupan ongelmista piilee siinä, että kukaan ei tunne kauppaa. Tunnettuuden lisäämien onnistuu helpoimmin Facebook-mainonnalla.
Verkkokauppiaan kannattaa aloittaa Facebook-mainonta etsimällä sopivia kohdeyleisöjä. Verkkokaupan mainoksia ei nimittäin kannata näyttää kaikille vaan niille, joiden kiinnostukset liittyvät verkkokauppasi tuotteisiin.
AdWords sopii parhaiten tilanteeseen, jossa verkkokaupan tuotteilla on jo olemassaolevaa kysyntää. Jos kysyntää ei ole, voit synnyttää sitä esimerkiksi Facebook-mainonnalla.
Yksittäisistä tuotteista sinun kannattaa mainostaa aluksi vain niitä, jotka jo nyt myyvät hyvin. Hae Facebook-mainonnalla lisää myyntiä näille hittituotteillesi!
Facebook-mainonnalla voit hakea myös uutiskirjeen tilauksia. Tee email-listalle liittymisestä houkuttelevaa esimerkiksi kilpailun, arvonnan tai kampanjakoodin avulla!
Hyvin usein Facebook- ja Google Ads -mainonta sopivat molemmat verkkokaupan käyttöön. Ne täydentävät toisiaan erinomaisesti, eikä valintaa niiden välillä kannata ajatella joko-tai -kysymyksenä. Pikemminkin kyse on siitä, kummalla aloitat ja kummalla jatkat markkinointia.
Retargeting tuo kävijät takaisin verkkokauppaan
Retargeting eli remarketing tarkoittaa uudelleenmarkkinointia: verkkokauppasi mainoksia näytetään niille, jotka ovat jo käyneet verkkokaupassasi.
Useimmat asiakkaat käyvät verkkokaupassa monta kertaa ennen ostopäätöstä. Remarketing-mainonnan tavoitteena on tuoda satunnaiset kävijät takaisin.
Remarketing-mainonta onnistuu nykyään kaikissa merkittävissä mainosverkoissa. Sen käyttöönotto edellyttää mainosverkon seurantakoodin lisäämistä sivustolle.
Helpoin tapa aloittaa remarketing on tutustua Google Display Network -bannerimainontaan ja Facebookin remarketing-ominaisuuksiin.
Kun olet kerännyt tavallisesta remarketingista kokemuksia, on dynaaminen remarketing seuraava askel. Dynaaminen remarketing nostaa mainokseen juuri niitä tuotteita, joita kohdehenkilö on käynyt katsomassa verkkokaupassasi.
Remarketing onnistuu AdWords-hakusanamainonnan puolella. Hakusanamainonnassa voit tehdä korotetun huutokauppatarjouksen juuri silloin, kun hakusanan käyttäjä on sivustosi vanha vierailija. Se auttaa sinua saamaan kaiken irti myös hakusanamainonnasta.
Affiliate- eli kumppanuusmarkkinointi perustuu verkkokaupan myyntiin.
Affiliate-verkon jäsenet voivat lisätä sivustoilleen verkkokauppasi mainoksia ja verkkokauppaan johtavia linkkejä.
Tämä ei vielä maksa sinulle senttiäkään. Raha liikkuu vasta siinä vaiheessa, kun joku klikkaa mainosta ja tekee kaupasta ostoksen.
Tavallisesti mainostaja maksaa tästä prosenttipohjaisen korvauksen, esimerkiksi 5 tai 10 prosenttia kaupan loppusummasta.
Osa korvauksesta menee mainosverkolle, osa julkaisijalle.
Suomessa tunnettuja affiliate-mainosverkkoja ovat esimerkiksi
- Tradetracker
- Tradedoubler
- Euroads.
Display-mainonta – tuo verkkokaupalle näkyvyyttä (ja vie helposti rahasi)
Display- eli tutummin bannerimainonta on monelle verkkokauppiaalle haasteellisin osa mainontaa. Helpommin pääset display-mainontaan käsiksi Google Display Network -mainonnan kautta.
Suuretkin mainostajat ovat sen kanssa vaikeuksissa: display-mainonnalla on vaikea saada aikaan kunnollista tuottoa.
Täysin hyödytöntä display-mainonta ei tietenkään ole. Suurella display-kampanjalla voit tehdä verkkokaupastasi kerralla tunnetun. Se vaatii kuitenkin erittäin suurta mainosbudjettia. Siksi display-mainonta kannattaa jättää suurille verkkokaupoille.
Ohjeeni aloittelevalle verkkokaupalle onkin: unohda perinteinen display, käytä displaytä ainoastaan remarketing-mainonnassa. Kun verkkokaupan konversio on kunnossa ja kauppa tuo mukavasti myyntiä, voit testata myös brändimarkkinointia displayn avulla.
Artikkelit samasta aiheesta
B2B-mainonnan 95-5-sääntö
B2B-markkinoijan ei kannata yrittää herättää ostohalua taktisella mainonnalla, kun toimitaan vakiintuneessa kategoriassa. Sen sijaan, mainonnan tulee auttaa heitä muistamaan brändisi silloin, kun ostaminen tulee ajankohtaiseksi.
3. osapuolen evästeiden hidas kuolema
Google on ilmoittanut, että tulevaisuudessa Chromen käyttäjät pääsevät valitsemaan, sallivatko he näiden evästeiden käytön selaimessaan. Tämä artikkeli kertoo, mitä kannattaa tehdä jo ennen tuota tapahtumakulkua.
10 tapaa luoda kysyntää digimarkkinoinnilla
Kysynnän luominen (demand creation) on markkinointia ihmisille, jotka eivät ole valmiiksi ostoaikeissa. Se voi olla brändi- tai taktista markkinointia. Tämä artikkeli esittelee 10 tapaa luoda kysyntää digimarkkinoinnin avulla.
Kiinnostuitko tästä aiheesta?
Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!