Paljastus: 5 epämiellyttävää faktaa, joista SEO-toimistosi mieluiten vaikenee

kolme luurankoa

kolme luurankoa

Viisi vuotta digimarkkinoinnin toimistoissa on opettanut minulle monta asiaa, joista myyjät mieluiten vaikenevat. Niitä koskevat kysymykset saavat myös konsultin kiemurtelemaan.

Tuntuuko sinusta hakukoneoptimointi salatieteeltä, jota on vaikea ymmärtää? En yhtään ihmettele.

Usein SEO-toimistot myyvät projekteja kuin metritavaraa, vanhentuneiden käsitysten pohjalta.

Se pakottaa myös asiantuntijat lyömään ruuvia sisään vasaralla, kun olisi olemassa paljon tehokkaampia menetelmiä.

Moni SEO-konsultti tietää tämän. Myös he, joiden työkalupakissa on vain vasara.

Kuinka paljon helpompaa olisikaan käyttää sähkökäyttöistä ruuvinväännintä!

Mutta mitä nämä 5 vaiettua faktaa oikein ovat?

Fakta 1: Arvokkailla hakusanoilla orgaaninen näkyvyys heikkenee koko ajan

Moni SEO-toimisto, -myyjä ja -konsultti lupaa asiakkaille maksutonta näkyvyyttä Googlen hakutuloksissa, vieläpä niillä “parhaiten tuottavilla” hakusanoilla.

Viime vuosien trendi kuitenkin on ollut selvä. Mitä arvokkaampi sana on kyseessä, sitä todennäköisemmin Googlen hakusivulla näkyy skrollaamatta pelkkiä mainoksia.

Hotellit Helsinki -hakutulos

Onko hakutulosten ensimmäinen sija perinteisellä “tuottosanalla” nykyään minkään arvoinen, kun orgaaniset hakutulokset näkyvät vasta mainosten, kartan ja maksullisen hakumoottorin jälkeen?

Epäilen suuresti.

Google maksimoi osakkeenomistajien varallisuutta. Se taas onnistuu myymällä mahdollisimman paljon mainoksia hakuihin, joilla kysyntä on kovin. Ja kysyntä on kovin juuri niillä sanoilla, jotka ovat arvokkaimpia viimeisen klikkauksen attribuutiolla mitattuna.

Siksi SEO:ssa kannattaa katse siirtää tuottavista sanoista ”vähemmän tuottaviin” funnelin yläosan sanoihin.

Niistä voit vielä saada helppoja voittoja, lisää liikennettä ja myyntiä. Vaikka se ei näkyisikään viimeisen klikkauksen analytiikassa.

Kaupallisesti tärkeillä ja lähellä ostopäätöstä käytettävillä sanoilla tarvitset myös hakusanamainontaa. Pelkkä hakukoneoptimointi ei missään nimessä riitä.

Fakta 2: SEO-konsultilla ei ole aavistustakaan siitä, miten Google toimii

Toimistojen myyjät antavat mielellään kuvan, että asiantuntijat ovat poikkeuksellisen hyvin perillä Googlen algoritmista.

Roskaa.

Algoritmi on tarkkaan varjeltu liikesalaisuus, eikä yhdelläkään toimistolla ole minkäänlaista käsitystä sen toiminnasta.

Harva SEO-konsultti ymmärtää edes nykyään merkityksettömän PageRankin matematiikkaa saati sitten koneoppimiseen perustuvaa logiikkaa.

Useimmat SEO-konsultit noudattavat orjallisesti ohjeita, joita toimiston käyttämä kallis SaaS-työkalu antaa. Eikä niissä välillä ole mitään tolkkua.

Eli: älä usko sanaakaan myyjän puheista. Minä en ainakaan uskoisi.

Todennäköisesti SEO-konsulttisi ei ymmärrä mitään Googlen toiminnasta.

Silti SEO toimii edelleen ja parhaat käytännöt pitävät useimmiten paikkansa.

John Wanamakerin dilemma sopii hyvin myös hakukoneoptimointiin: puolet hakukoneoptimoinnista on turhaa, mutta emme tiedä kumpi puoli.

Fakta 3: Maksuton näkyvyys on kallista näkyvyyttä

SEO ei tuo yrityksellesi ilmaista näkyvyyttä.

Sinun ei tarvitse maksaa hakutulosten klikeistä, mutta konsulttipalkkiot, tekninen kehitystyö ja sisällöntuotanto vaativat usein merkittäviä investointeja. SEO-toimiston laskutus saattaa olla vain murto-osa koko investoinnista.

Siitä huolimatta SEO saattaa olla pitkällä tähtäimellä kannattava investointi, ainakin jos saavutuksia ei tuhota parin vuoden välein toteutettavalla sivustouudistuksella.

Fakta 4: Linkit toimivat edelleen, mutta SEO-toimistosi ei osaa hankkia niitä

Linkit toimivat edelleen

Usein SEO-toimistot toteavat, että joku menetelmä ei toimi.

Välillä sisällöt tai sisältömarkkinointi ei toimi. Toisinaan linkit eivät enää toimi keinona parantaa näkyvyyttä.

Yleensä näiden väitteiden taustalla piilee se, että SEO-toimistosi ei myy sisältöjä tai ei osaa hankkia sivustollesi kohdistuvia linkkejä.

Kaikki viime vuosina tehdyt analyysit viittaavat siihen, että sivustollesi kohdistuvat linkit ovat edelleen yksi tärkeimmistä (ellei tärkein) näkyvyyteen vaikuttava tekijä.

Pysy kuitenkin erossa toimistoista, jotka käyttävät omia sivustojaan ja blogiverkostojaan sinun sivustoosi linkittämiseen.

Kaikki linkkiverkot kaatuvat ennemmin tai myöhemmin. Sen jälkeen näkyvyytesi romahtaa.

Mitä siis on tehtävä?

Sinun on tehtävä jotain, mikä on kertomisen ja linkittämisen arvoista.

Tee asioita. Tee asioita, jotka ovat kertomisen arvoisia.

Kirjoita lehdistötiedotteita aina, kun sinulla on jotain tiedottamisen arvoista. Kenties joku toimittaja tarttuu tiedotteeseen ja kertoo uutisen lukijoilleen.

Julkaise loistavia sisältöjä, sisältöjä, joita on pakko jakaa sosiaalisessa mediassa ja joihin on jatkossa jokaisen aihetta käsittelevän pakko linkittää.

Ja luovu harhasta, että linkeillä ei ole enää mitään merkitystä. Kyllä niillä on, sanoi SEO-toimistosi mitä tahansa.

Fakta 5: Brändi tuo enemmän kauppaa kuin SEO

Viime vuosien suosituin SEO-toimistojen silmänkääntötemppu on ollut laskea kaikki orgaaninen (maksuton) Google-liikenne hakukoneoptimoinnin tuomaksi liikenteeksi.

Näin saadaan aikaan raportti, jonka mukaan valtaosa sivuston myynnistä on SEO:n tuomaa myyntiä.

Mikään ei ole kauempana totuudesta.

Itse en ole vielä nähnyt yhtään verkkokauppaa, matkailualan toimijaa tai rahoitussektorin toimijaa, jolle SEO olisi tuonut enemmän myyntiä kuin brändisanoilla tehdyt haut.

Ja haku yrityksesi nimellä tuo sinulle kävijöitä ja kauppaa, ostit SEO-toimiston palveluita tai et.

Siksi brändin tuomaa kauppaa ei pidä laskea SEO:n tuotoksi.

5 teesiä hakukoneoptimoinnista

Hakukoneoptimointi Hopkinsin tapaan lähtee faktojen tunnustamisesta.

Meidän on hylättävä myytit ja katteettomat lupaukset – hakukoneoptimoinnin on perustuttava tietoon ja tosiasioihin.

  1. Tarvitset SEO:n lisäksi myös Adwords-mainontaa.
  2. Maksuton näkyvyys vaatii investointeja.
  3. Hakukoneoptimoija tarvitsee työkalupakkiinsa vasaran lisäksi ruuvinvääntimen ja porakoneen: teknisen osaamisen lisäksi sisältöosaamista, luovuutta ja verkostoitumistaitoja.
  4. Sinun on tehtävä asioita, jotka ovat kertomisen arvoisia.
  5. Jos SEO tuo enemmän kauppaa kuin brändi, sinulla on brändiongelma (tai SEO:n tuottoa mitataan väärin).

Haluatko, että hakukoneoptimointi perustuu tietoon ja tosiasioihin? Pyydä meiltä ehdotus siitä, miten sivustosi kävijämäärä ja myynti saadaan uudelle nousu-uralle!

Artikkelit samasta aiheesta

Sivustouudistus voi romuttaa hakukone­näkyvyytesi

Suurin riski sivustosi saavuttamalle maksuttomalle hakukonenäkyvyydelle on sivustouudistus. Artikkelin luettuasi tiedät, mihin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota, jos et halua vahingoittaa liiketoimintaasi. Eräs suomalainen verkkokauppa menetti miljoonaluokassa liikevaihtoa uudistuksessa tehtyjen virheiden […]

Kiinnostuitko tästä aiheesta?

Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!