5 CRO-työkalua, jotka kuuluvat jokaisen digimarkkinoijan työkalupakkiin
Konversio-optimointi kuuluu digimarkkinoijan ydinosaamiseen. Luettuasi tämän blogipostauksen tunnet markkinoiden suosituimmat ja käyttökelpoisimmat CRO-työkalut.
Konversio-optimointiin on tarjolla runsaasti erilaisia työkaluja. Monet niistä on suunnattu suurille yrityksille, joilla on varaa maksaa jopa tuhansia euroja kuussa ohjelmistolisenssejä.
Silti myös edulliset työkalut tarjoavat riittävästi ominaisuuksia lähes jokaiselle konversio-optimoijalle. Muutaman kympin tai muutaman satasen kuukausittaisella summalla saat käyttöön erinomaisen työkaluvalikoiman.
Kun valitset työkalupakkiisi yhden tai useamman seuraavasta viidestä työkalusta, pärjäät pitkälle. Nmä ohjelmistot ovat myös toimistojen ahkerassa käytössä!
1. Google Optimize
Google Optimize on konversio-optimoijan työkalupakin uusin – vaikka ei ehkä kaunein – työkalu. Se oli tarpeellinen ja odotettu lisä Googlen työkaluperheeseen, sillä Google Analyticsin vanha Content Experiments -työkalu oli jäänyt vuosia kilpailijoista jälkeen.
Syksyllä 2016 Google Optimize sekotti pakkaa täydellisesti. Vihdoinkin Google tarjoaa maksullisten työkalujen kanssa tasaväkisesti kilpailevan työkalun A/B-testien toteutukseen.
Valitettavasti työkalun ilmaisversion ominaisuuksia on supistettu sen verran, että rajat tulevat vastaan nopeammin kuin Google Analyticsissa. Maksullisen Optimize 360:n hinnoittelu ei ole julkista tietoa – todennäköisesti työkalu on siis liian kallis yrityksille, joiden valintaan hinta vaikuttaa ratkaisevasti.
Erinomainen integraatio Google Tag Manageriin ja Google Analyticsiin tekee siitä kuitenkin oivan vaihtoehdon yritykselle, jonka markkinointi perustuu Googlen työkaluihin.
2. Visual Website Optimizer
Visual Website Optimizer hallitsi A/B-testimarkkinoita vuosien ajan. Se on helppokäyttöinen ja kohtuuhintainen työkalu, jonka avulla saat testattua sivuston eri versioita helposti.
VWO:ssa muokkaat sivuston elementtejä kätevällä visuaalisella editorilla. Sivupohjaa muokkaamalla saat luotua testejä, jotka koskevat vaikkapa suuren sivuryhmän kaikkia sivuja. Tämän jälkeen osa sivuston käyttäjistä saa nähtäväkseen alkuperäisen sivun, osa sivun muunnelman. Testityökalun avulla näet, kumpi versio toimi paremmin.
Visual Website Optimizer sisältä A/B-testityökalun lisäksi heatmap- ja clickmap-työkalun. Lisäksi sitä voi käyttää sisälön yksinkertaiseen personointiin.
3. Google Analytics
Oma suosikkini konversio-optimointiin on kuitenkin vanha tuttu Google Analytics. Aivan liian usein konversio-optimimoijat syöksyvät suoraan testeihin, tekemättä sivustosta kunnollista analyysiä.
Kuitenkin huolellinen analytiikkadatan seulominen auttaisi tunnistamaan konversion pullonkauloja, havaitsemaan käytettävyysongelmia eri selaimilla ja analysoimaan ostoputken toimintaa eri laitteilla.
Käytä siis päivä tai kaksi Google Analyticsin parissa ennen ensimmäisenkään testin rakentamista ja käynnistämistä. Ennen kuin edes harkitset testien aloittamista, sinun on varmistauduttava datan laadusta. Vasta sen jälkeen mikään testi voi tuottaa luotettavaa tietoa.
4. Hotjar
Hotjar valloitti CRO-maailman ja digitoimistot pari vuotta sitten vauhdilla. Hotjar tarjosi ensimmäistä kertaa samassa paketissa verkkosivuston nauhoitukset, käyttäjäkyselyt, lomakkeiden täytön seurannan ja funnelit.
Monipuolisten ominaisuuksien lisäksi Hotjarin ehdoton valtti oli edullinen hinnoittelu. Valitettavasti Hotjar on nyttemmin siirtynyt enterprise-tason hinnoittelumalliin, mikä tekee siitä runsastrafiikkiselle sivustolle jo melko kalliin työkalun.
Toisaalta jos kävijämääräsi on niin pieni, että sinulle riittää 2000 sivunlatauksen seuranta päivässä, saat Hotjarin käyttöösi ilmaiseksi. Hotjariin on siis heppo tutustu ottamalla se kokekäyttöön. Jos sivulatauksia on alle 10 000 päivässä, on Hotjar edelleen varsin edullinen.
5. Page Speed Insights
Sivuston latausaika vaikuttaa suoraan käyttäjäkokemukseen ja konversioprosenttiin. Siksi nopeusoptimointi on keskeisessä roolissa myös konversio-optimoinnissa.
Googlen Page Speed Insights on suosikkityökalujani, vaikka se suinkaan ole ei täydellinen. Työkalu antaa sinulle konkreettisia ja selkeästi dokumentoituja ehdotuksia, joiden avulla voit nopeuttaa sivustosi latausaikoja.
Työkalu ei juurikaan anna palvelintason asetuksiin liittyviä suosituksia. Silti suositusten toteuttaminen edellyttää yleensä jonkinlaista ohjelmointaitoa ja mahdollisuutta muokata julkaisujärjestelmän käyttämää sivupohjaa.
* * *
Näillä viidellä konversio-optimoinnin työkalulla pääset jo pitkälle. Aivan kaikkiin tarpeisiin ne eivät jousta: esimerkiksi sisällön personointiin ei ole tarjolla edullisia ja helppokäyttöisiä työkaluja.
Näiden työkalujen lisäksi sinun kannattaa tutustua myös omalle julkaisujärjestelmällesi rakennettujen työkalujen tarjoamiin mahdollisuuksiin. Vaikkapa WordPress-julkaisujärjestelmän maksuttomista laajennuksista löytyy runsaasti kiinnostavia lisäosia konversio-optimoinnin tarpeisiin.
Muista kuitenkin, että mikään yksittäinen työkalu ei ole ratkaisu konversio-optimoinnin haasteeseen. Lisäksi monet työkaluista ovat erilaisia malleja ja viitekehyksiä, joihin jokaisen konversio-optimoijan kannattaa tutustua. Tässä blogissa olemme esitelleet niistä WiderFunnelin LIFT-mallin. LIFT-analyysi onkin oiva tapa aloittaa konversio-optimointi!
Loppujen lopuksi konversio-optimoijan tärkein työkalu sijaitsee korvien välissä. Käytä sitä ahkerasti!
Artikkelit samasta aiheesta
Konversio-optimointi onnistuu, kun keskityt näihin 6 asiaan
Konversio-optimointiin ryhdytään usein suurin odotuksin. Hyvin usein odotuksissa petytään: odotettua (ehkä myös luvattua) suurta parannusta ei saatu aikaan. Hyvien tulosten todennäköisyys paranee kuitenkin huimasti, kun keskityt oikeisiin asioihin.
Konversio-optimoinnin 3 tukipilaria: analytiikka, tutkimus ja testit
Ajatteletko konversio-optimoinnin olevan pelkkää testaamista? Todellisuudessa testaaminen on vain yksi, tosin tärkeä osa konversio-optimointia.
Verkkokaupan konversio-optimointi alkaa analytiikasta
Suunnitteletko esimerkiksi verkkokaupan konversio-optimoinnin aloittamista, etkä tiedä mistä sinun pitäisi aloittaa? Oma vastaukseni on selvä: siitä, että varmistat Google Analytics -asennuksen laadun.
Kiinnostuitko tästä aiheesta?
Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!