3 yleisintä syytä surkealle Google-näkyvyydelle (ja kuinka korjaat tilanteen!)
Haluatko enemmän kävijöitä verkkosivustollesi? Tämän blogipostauksen luettuasi tiedät, mitkä ovat 3 yleisintä syytä suomalaisen yrityksen surkealle näkyvyydelle.
Kymmenen vuoden aikana olen tutustunut lukemattomien yritysten analytiikkatileihin, tutkinut sivustojen sisältöjä, teknistä toteutusta ja linkkiprofiileja.
Moni yritys maksaa tuhansia euroja tietääkseen sen, mitä kerron tässä blogipostauksessa
Olen etsinyt teknisiä ongelmia, analysoinut sivustojen rakennetta, tutkinut html-koodia ja rakentanut hakukäyttäytymisen malleja.
Yritykset ovat edustaneet kaikkia mahdollisia (ja mahdottomia) toimialoja: esimerkiksi matkailua, kosmetiikkaa, sijoitusrahastoja, erotiikkaa, elektroniikkaa ja taloushallintoa.
Olen tunnistanut kolme yleisintä syytä, joiden vuoksi Google ei tuo kävijöitä ja asiakkaita yritysten sivustolle.
Samat syyt ovat lähes jokaisen yrityksen huonon näkyvyyden taustalla
Nämä syyt toistuvat yrityksestä toiseen ja toimialasta toiseen. Samoihin virheisiin syyllistyvät yhtä hyvin b2b- kuin b2c-yritykset.
Mutta tämän blogipostauksen luettuasi sinä tiedät saman, minkä kertomisesta moni konsultti laskuttaisi sinulta tuhansia euroja.
Ammattisalaisuuksia ei ole olemassa.
Saat enemmän kävijöitä sivustollesi, kun korjaat seuraavat virheet.
1. Julkaiset aivan liian vähän sisältöä
Ylivoimaisesti yleisin syy huonolle näkyvyydelle on sisällön vähäisyys.
Aivan liian moni yritys on julkaissut verkkosivut vain “koska netissä pitää olla”. Sisällöt halutaan pitää mahdollisimman suppeina, koska
- kirjoittaminen on työlästä
- tekstien ostaminen maksaa
- laajoja sisältöjä pitäisi päivittää.
Tutustu vaikkapa kymmenen suomalaisen pienen tilitoimiston verkkosivustoon. Todennäköisesti löydät etusivun, yhteystiedot ja vuosia sitten hylätyn blogin.
Sama toistuu toimialalta toiselle.
Sitten ihmetellään, miksi Google ei tuo kävijöitä verkkosivustolle. Äärimmilleen yksinkertaistettuna Google kuitenkin etsii sivustoilla olevia tekstejä, tunnistaa sanoja ja niiden välisiä yhteyksiä.
Kun sivustolla on vähän tekstiä, ei niitä hakusanojakaan mahdu kovin monta. Siksi sivustosi löytyy vain harvoilla hakusanoilla, eikä välttämättä sijoitu niilläkään kovin korkeille sijoille.
Ohut sisältö ilmenee sivustolla kahdella eri tavalla.
1. Sivustolla on liian vähän alasivuja. Menestyvän ja monipuolisen yrityksen palveluiden ja tuotteiden esittelyyn tarvitaan runsaasti sivuja. Näkyvyys paranee, kun jokaisella palvelulla tai tuotteella on oma sivunsa.
2. Yksittäiset sivut sisältävät liian vähän tekstiä. Esimerkiksi monimutkaisen palvelun myynti vaatii enemmän kuin muutaman rivin tekstiä. Sama koskee hakukonenäkyvyyttä: paljon tekstiä sisältävä sivu löytyy Googlella vähän tekstiä sisältävää sivua paremmin.
Voit onneksi korjata tilanteen helposti: julkaiset sivustollasi uutta sisältöä ja laajennat vanhaa sisältöä.
Sillä ei ole näkyvyyden tai hakukoneoptimoinnin kannalta merkitystä, julkaisetko uudet sisällöt blogina vai staattisina sivuina. Kunhan ryhdyt toimeen ja julkaiset aikaisempaa enemmän sisältöjä.
2. Vähät sisältösi eivät kiinnosta ketään
Aivan yhtä yleinen ongelma sivustoilla on sisällön laatu. Suurin osa suomalaisista yrityksistä julkaisee sisältöjä, jotka eivät kiinnosta edes sisällön kirjoittajaa – saati sitten lukijaa.
Todennäköisesti myös sinun sivustollasi:
- Luetellaan yrityksen palvelut ja tuotteet (hyvällä tuurilla ne myös esitellään).
- Kehutaan yrityksen asiakaslähtöisyyttä.
Mutta siinä kaikki. Tuollainen sisältö ei auta yritystäsi näkymään Googlessa, se ei kerää Facebook-tykkäyksiä ja vielä vähemmän se auttaa yritystäsi myymään enemmän.
Tähänkin on olemassa lääke. Lääkkeen nimi on sisältömarkkinointi.
Sisältömarkkinointi tarkoittaa lukijaa (tulevaa asiakasta) kiinnostavan ja hyödyttävän sisällön julkaisemista. Kiinnostavat sisällöt tuovat kävijän sivustollesi ja auttavat luomaan kysyntää.
* * *
Suunnitelmallinen sisältömarkkinointi on jatkuva prosessi. Suunnitelmallisuus on tärkeää tavoitteiden määrittämiseksi, markkinoinnin toteuttamiseksi ja tulosten mittaamiseksi.
Toimi siis näin:
- Valitse kohdeyleisö. Sisältömarkkinoinnin aluksi sinun on päätettävä kohdeyleisösi. Kenelle haluat myydä? Minkälaiset ihmiset ja yritykset ovat parhaita asiakkaitasi?
- Suunnittele sisällöt. Vasta tämän jälkeen ryhdyt suunnittelemaan sisältöjä. Minkälaista tietoa yleisösi etsii netistä? Minkälaista sisältöä he tarvitsevat ostopolun eri vaiheissa?
- Julkaise sisällöt. Jatkuvuus, johdonmukaisuus ja suunnitelmallisuus ovat keskeisiä sisältömarkkinoinnin onnistumiselle. Julkaise uusia sisältöjä viikosta ja kuukaudesta toiseen.
Sisältömarkkinoinnin avulla tavoitat tulevat asiakkaasi ostopolun eri vaiheissa. Silloin sisällöt saavat asiakkaan palaamaan takaisin yhä uudestaan ja uudestaan. Samalla ne vähitellen taluttavat satunnaista kävijää ostopäätöstä kohti.
Sisältömarkkinointi on pitkäkestoinen strateginen valinta, johon investoimasi eurot keräät vuosien mittaan moninkertaisena takaisin. Kyse ei ole 100 metrin pikajuoksusta, vaan maratonista.
3. Et markkinoi sisältöjä lainkaan
Mutta kenties olet julkaissut runsaasti sisältöjä ja olet siirtynyt esiteajattelusta sisältömarkkinointiin.
Tästä kaikesta huolimatta sivustosi kävijämäärä junnaa paikallaan, eivätkä asiakkaat löydä sinua.
Joskus vika on tekniikassa: sivuston tekniset ratkaisut estävät Googlea lukemasta sisältöjä. Vielä yleisempi ongelman syy on se, että et markkinoi sisältöjä.
Sisältömarkkinointi vaatii tuekseen sisältöjen markkinointia. Markkinointi tuo näkyvyyttä heti – somejakoja, tykkäyksiä, linkkejä blogeista, klikkejä ja kävijöitä, kenties asiakkaitakin.
Älä jää odottamaan, vaan ryhdy toimeen. Markkinoi sisältöjäsi.
Sisältöjen markkinointiin on monia eri keinoja:
- sisältöjen jakelu eri kanavissa ja eri formaateissa
- hakusanamainonta
- natiivimainonta
- sosiaalisen median mainonta
- blogiyhteistyö
- muiden sivustojen kontaktointi
- verkostoituminen.
Vaikka julkaisisit kuinka loistavia sisältöjä tahansa, kävijämäärät kasvavat hitaasti.
Siksi sisältöjä kannattaa jaella useissa eri kanavissa. Jaa uusimmat blogipostaukset Facebookissa, Twitterissä ja LinkedInissä. Buustaa parhaiten toimivia päivityksiä mainonnalla.
Jos blogipostaus tuo myyntiä, sitä kannattaa mainostaa hakusanamainonnalla. Ota siis AdWords käyttöön, valitse oikeat hakusanat ja tuo kävijöitä blogiin suoraan Googlesta.
3 askeleen toimintasuunnitelma
Jokainen pienen sivuston omistaja saa minulta saman ohjeen:
Julkaise enemmän ja parempia sisältöjä. Markkinoi niitä kaikin keinoin.
Ohje on helppo antaa, mutta vaikea toteuttaa.
Pilko siis toiminta palasiksi.
- Tunnista paras asiakkaasi, hänet joka ei vielä tiedä tarvitsevansa sinua. Mieti, minkälaisia sisältöjä paras asiakkaasi haluaa lukea.
- Julkaise sisältöjä, joita tuleva paras asiakkaasi etsii netistä.
- Jaa jokainen sisältö Facebookissa, LinkedInissä ja Twitterissä. Aloita hakusanamainonta.
Tällä kolmen kohdan suunnitelmalla näkyvyytesi paranee väistämättä.
Artikkelit samasta aiheesta
Mitä on AI-optimointi?
AI-optimointi kasvattaa todennäköisyyttä, että tekoäly mainitsee vastauksissaan brändisi, tuotteesi, palvelusi tai organisaatiosi näkökulman.
Sivustouudistus voi romuttaa hakukonenäkyvyytesi
Suurin riski sivustosi saavuttamalle maksuttomalle hakukonenäkyvyydelle on sivustouudistus. Artikkelin luettuasi tiedät, mihin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota, jos et halua vahingoittaa liiketoimintaasi. Eräs suomalainen verkkokauppa menetti miljoonaluokassa liikevaihtoa uudistuksessa tehtyjen virheiden […]
Mikael Marila: ”On hyvä pitää itselleen selkeänä, että sivustoa rakennetaan ja optimoidaan ihmiskäyttäjää varten”
Mikael on start-upien kautta digialalle ponnistanut Hopkinsin seniorikonsultti. Hänen sekä Suomessa että kansainvälisesti hankittua erityisosaamistaan on edistynyt hakukoneoptimointi.
Kiinnostuitko tästä aiheesta?
Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!