3 sisältötasoa digimarkkinoinnissa ja miten rakennat niille voittavan strategian
Levitettävät sisällöt ovat tärkein onnistumiseen vaikuttava tekijä digimarkkinoinnissa.
Moni levittää kuitenkin liian kapeaa sisältöpalettia, jolloin markkinointi toimii heikosti.
Voittavaan digimarkkinoinnin strategiaan tarvitset 3 sisältötasoa:
- Klikkaukseton taso, jossa ihmiset kohtaavat sisältöjä käyttämillään alustoilla.
- Klikkauksen jälkeinen taso organisaation sivustolla.
- Tunnistautumisen jälkeinen taso, esimerkiksi uutiskirjeen tilaajille tai kirjautuneille.
Taso 1: klikkaukseton sisältö
Suurimpaan osaan markkinoinnin kohtaamisia ei liity mitään interaktiivisuutta, eikä varsinkaan klikkiä markkinoijan sivustolle.
Näemme markkinointia ympäri nettiä, somepalveluita ja muita sovelluksia. Johonkin kiinnitämme vähän enemmän huomiota, jossakin taas jää pimentoon, mitä edes markkinoidaan. Jotakin saatamme vähän räpeltääkin, esimerkiksi napauttamalla somemainoksen “näytä lisää” -tekstiä.
Tämä klikkaukseton sisältö (zero-click content) on monelle yritykselle hukattu mahdollisuus: Suurin osa mainontaa näkevistä ei klikkaa sitä, mutta voi kuitenkin saada muistikuvia mainoksia näkemällä (ja kuulemalla, jos kyse on video- tai audiomainoksista).
Jos haluat tehdä kasvua digimarkkinoinnilla, sinun tulee kyetä vaikuttamaan myös kohderyhmäsi valtaisaan enemmistöön: niihin, jotka eivät klikkaa sivustollesi ohjaavaa linkkiä.
Ota kaikki hyöty klikkauksettomasta sisältötasosta
Mainoksista tulee ymmärtää silmäyksellä, mikä yritys niissä mainostaa ja mikä on sen toimiala. Näin yrityksesi on useamman valintajoukossa, kun ostoikkunat aukeavat. Älä käytä mysteerimainoksia klikkausten houkuttelemiseksi.
Anna somemainoksissa lisäarvoa myös kaikille niille, jotka eivät klikkaa näitä mainoksia. Tee näin myös silloin, kun mainostat esimerkiksi artikkelia, eli tiivistä itse mainoksen tekstiin jokin kiinnostava pointti tai näkökulma.
Kerää mainoksiin sitoutuneista yleisöjä uudelleenkohdentamista varten. Niitä voit tehdä esimerkiksi YouTube-videon katselijoista tai käyttäjistä, jotka ovat reagoineet mainoksiin Facebookissa, Instagramissa, LinkedInissä tai X:ssä (entinen Twitter). Näillä sitoutumisyleisöillä luot uusia mainonnan kosketuksia niihin kohderyhmäsi jäseniin, jotka ovat äskettäin osoittaneet kiinnostusta mainoksiisi.
Tee sisältöjä myös pelkästään klikkauksettomaan levitykseen – esimerkiksi videoita, tai LinkedInin document-mainoksia.
Taso 2: avoin sisältö verkkosivustolla
Osa markkinointia kohtaavista kiinnostuu siitä niin paljon, että he klikkaavat itsensä sivustollesi. Hyvä!
Klikki sivustolle ei kuitenkaan riitä. Et oikeasti halua vain “liikennettä”: haluat luoda kokemuksia, jotka tuovat ajan kanssa liiketoiminnallisia tuloksia.
Sivun tulee lunastaa se lupaus, jonka sivustosi ulkopuolinen markkinointi antoi. Näin vierailija ei pakene heti paikalta tai saa brändistäsi huonoa vaikutelmaa.
Yhteystietojen kärttäminen kaikilta ei ole tätä päivää
Mikäli tarjoat jotain tunnistautumisen takana, kuten tarkistuslistaa tai uutiskirjettä, sinun kannattaa siitä huolimatta antaa jotain arvokasta myös niille, jotka eivät tunnistaudu. Kaikki sivustokävijät eivät tartu yhteystietoja kärttävään tarjoomukseen ja sinun kannattaa palvella myös heitä.
Markkinointi, joka luukuttaa ladattavia, ei ole tätä päivää. Toimivampaa on tarjota kaikille avointa sisältöä, kuten artikkeleita, ja sen yhteydessä ns. content upgrade -sisältöjä tunnistautuville.
Ota kaikki irti kävijöistä, jotka saapuvat sivustollesi
Tarjoa arvokasta sisältöä kaikille, jotka vain katsovat sitä sivua, jolle he ovat saapuneet. Älä edellytä jatkotoimia, kuten hakutoiminnon käyttämistä tai tiedon selaamista esille. Tarjoa hyödyllistä sisältöä myös kaikille niille, jotka eivät ole valmiita ottamaan yhteyttä tai tunnistautumaan esimerkiksi sähköpostiosoitteellaan.
Laskeutumissivujen tulee vastata sisällöltään markkinointisi luomaa vaikutelmaa. Kävijä, joka poistuu heti, ei tuo arvoa yrityksellesi.
Kerää uudelleenmarkkinointiyleisöjä niistä kävijöistä, joille se vielä teknisesti onnistuu ja joilta saat siihen eväste-popupissa luvan. Jatkokosketukset näille ylesöille auttavat luomaan tunnettuutta, brändipreferenssiä ja niiden kautta kasvua.
Tarjoa avoimen sisällön yhteydessä täydentävää lisäsisältöä. Kyseessä voi olla myös tunnistautumista vaativa sisältö, kuten content upgrade -liidimagneetti tai uutiskirje.
Taso 3: tunnistetuille tarjottava sisältö
Jotkut sivustosi kävijöistä ovat niin kiinnostuneita, että he ovat valmiita tunnistautumaan, eli esimerkiksi
- tilaamaan uutiskirjeen
- lataamaan maksuttoman tarkistuslistan
- tilaamaan videon tai videosarjan
- kirjautumaan sisälle verkkopalveluun.
Tämä osuus markkinointisi yleisöstä on pieni, mutta merkittävä: voit luoda heille markkinoinnissa tärkeitä toistoja, mikäli olet saanut siihen heiltä luvan. Näitä toistoja voit luoda sähköpostimarkkinoinnilla uutiskirjeen tilaajille, mutta myös maksetulla digimainonnalla, jos keräämäsi yleisö on synkronoitu mainosjärjestelmiin.
Ota kaikki irti tunnistettujen käyttäjien yleisöistä
Tarjoa markkinointiluvan antaneille arvokasta ja luottamusta herättävää tietoa. Voit antaa sitä esimerkiksi sähköpostilla, WhatsApp-viesteillä tai kirjautumisen takana sivustollasi. Pelkkien myyntiviestien lähettäminen syö luottamusta.
Segmentoi tunnistettuja käyttäjiä näiden kiinnostusten mukaan. Näin voit tarjota kullekin mahdollisimman kiinnostavaa sisältöä.
Luo automaatioita, jotka lähettävät tunnistetuille heitä mahdollisesti kiinnostavia sisältöjä, kun heidän liidipisteytyksensä muuttuu tai he osoittavat kiinnostustaan reagoimalla määrättyihin viesteihin tai vierailevat määrätyillä sivuilla.
Synkronoi keräämäsi yhteystiedot mainosjärjestelmiin, mikäli yrityksesi tietosuojapolitiikka sallii sen. Näiden yhteystietoyleisöjen avulla luot jatkokosketuksia niihin, jotka ovat osoittaneet kiinnostusta antamalla tietonsa.
3 epäonnistuvaa strategiaa digimarkkinoinnissa
Menestyvä digimarkkinointi operoi kaikilla kolmella sisältötasolla. On iso strateginen virhe keskittyä vain yhteen tasoon, mutta sitäkin markkinoinnin maailmassa näkee.
Yksipuolisen digimarkkinoijan arkkityypit ovat brändihaihattelija, klikkihaukka ja liidihaukka.
Brändihaihattelija haluaa vain näyttää mainontaa
Brändihaihattelija jakelee viestejään laajalle yleisölle – eikä välitä juurikaan, mitä sitten tapahtuu. Siksi hän ei saa seulottua yleisöstä niitä enemmän kiinnostuneita, joille kannattaa erityisesti kohdentaa toistoja mainonnassa tai sähköpostilla.
Haihattelija pommittaa koko ajan vain laajinta kohderyhmäänsä, mikä tulee pidemmän päälle kalliiksi.
Klikkihaukka haksauttaa harvoja hartaudella
Klikkihaukka metsästää klikkejä ja liikennettä sivustolle. Häntä ei kiinnosta paljoakaan, mitä mainoksissa lukee, kunhan klikkejä tulee.
Suuri enemmistö jää kylmäksi, koska mainosviestit on suunniteltu vain klikkien kalasteluun ja sivustolle erehdyttyään moni pakenee heti paikalta.
Liidihaukka liikuttaa murto-osaa kylmästä kohderyhmästään
Liidihaukka luukuttaa mainonnalla pelkästään ladattavia oppaita ja mahdollisesti myös webinaareja. Hän tavoittelee pelkkiä liidejä, eli käyttäjien yhteystietoja. Liidihaukka ei välitä siitä suuresta enemmistöstä, joka ei klikkaa ja tartu houkutukseen.
Liidihaukka vaikuttaa siksi markkinoinnillaan vain todella pieneen osaan kohderyhmästä. Tästäkin pienestä joukosta vain pieni osa on valmis ostamaan kunakin yksittäisenä hetkenä.
Vaikuta koko kohderyhmääsi huomioimalla kaikki 3 tasoa
Saat suurimman tuoton markkinointiin käyttämistäsi euroista silloin, kun jokainen käyttämäsi euro vaikuttaa ihmisiin.
Oletko valmis hukkaamaan 99 tai 99,75 % mediabudjetistasi?
Tehdään ajatuskoe: Kuvittele, että 1 % mainosnäytöistä johtaa klikkiin. Sitten neljäsosa näistä klikkaajista tunnistautuu sivustollasi esimerkiksi kirjautumalla sisään tai tilaamalla jotain ilmaista. 99 % maksamistasi näytöistä ei siis johda sivustovierailuun.
Jos luukuttaisit pelkästään ladattavaa opasta, onnistumisprosentti olisi 0,25 %, eli 99,75 % mainosnäyttöihin käytetyistä rahoista ei toisi hyötyä. Jos taas mainostaisit vain artikkelia, 99 % rahoista menisi hukkaan.
Oletko todella valmis käyttämään 99 tai 99,75 prosenttia rahoistasi mainontaan, joka ei tuo hyötyä?
Luo kasvua jokaisella mainontaan käyttämälläsi eurolla
Kun huomioit kaikki kolme sisältötasoa,
- markkinointia vain näkevät ihmiset saavat sen kautta positiivisen vaikutelman tai vähintäänkin muistikuvan yrityksestäsi
- klikkaajat vaikuttuvat sivustosi sisällöistä, ja osalle voit myös uudelleenkohdentaa markkinointia, ja
- tunnistautuvat saavat mahdollisuuden tutustua yritykseesi vielä syvemmin ja luot heihin edullisia jatkokosketuksia.
Näin saat vaikutusta kaikkiin ihmisiin, joille markkinointia kohdennat.
Kun toteutat nämä operaatiot laadukkaasti, tuloksena on vauhdikasta liiketoiminnan kasvua silloin, kun ihmisten ostoikkunat aukeavat.
Tarvitsetko apua sisältömarkkinoinnin jakelun suunnittelussa tai toimenpiteiden toteuttamisessa? Autamme mielellämme. Voit jättää meille yhteydenottopyynnön tai lukea lisää Hopkinsin markkinoinnin palveluista verkkokaupoille sekä myyntiliidejä kerääville yrityksille.
Artikkelit samasta aiheesta
B2B-mainonnan 95-5-sääntö
B2B-markkinoijan ei kannata yrittää herättää ostohalua taktisella mainonnalla, kun toimitaan vakiintuneessa kategoriassa. Sen sijaan, mainonnan tulee auttaa heitä muistamaan brändisi silloin, kun ostaminen tulee ajankohtaiseksi.
3. osapuolen evästeiden hidas kuolema
Google on ilmoittanut, että tulevaisuudessa Chromen käyttäjät pääsevät valitsemaan, sallivatko he näiden evästeiden käytön selaimessaan. Tämä artikkeli kertoo, mitä kannattaa tehdä jo ennen tuota tapahtumakulkua.
10 tapaa luoda kysyntää digimarkkinoinnilla
Kysynnän luominen (demand creation) on markkinointia ihmisille, jotka eivät ole valmiiksi ostoaikeissa. Se voi olla brändi- tai taktista markkinointia. Tämä artikkeli esittelee 10 tapaa luoda kysyntää digimarkkinoinnin avulla.
Kiinnostuitko tästä aiheesta?
Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!