150 000 taalan kysymys: GA 360 vai maksuton Universal Analytics?
Asiakkaat ovat viime vuosina usein kysyneet minulta, suosittelenko heille GA 360:n ostamista. Lähes aina olen suositellut sen sijaan maksutonta Google Analyticsia. Tämän blogipostauksen luettuasi tiedät, miksi.
Google Analytics 360 (entinen Google Analytics Premium) on Suomessa harvan yrityksen käytössä.
Tässä Suomi ei poikkea muista maista: GA 360 on pienille ja keskisuurille yrityksille liian kallis, eivätkä suuryrityksetkään ole aina valmiita investoimaan 150 000 dollaria vuodessa webanalytiikkaohjelmistoon.
Mutta aloitetaanpa alusta.
Mitä kaikkia Google Analytics -versioita oikeastaan on olemassa?
GA 360 / Universal Analytics / Classic Analytics
Google Analytics on fremium-hinnoiteltu tuote. Siitä on olemassa
- Maksuton Google Analytics (free)
- Maksullinen GA 360 (premium).
Lisäksi kummankin näistä saa kahtena erilaisena versiona:
- “Classic” Google Analytics (elinkaaren päässä)
- Universal Analytics (suositeltu vuodesta 2014 alkaen)
Maksullinen versio voi olla joko Classic tai Universal. Samoin ilmainen versio voi olla joko Classic tai Universal.
Classic ja Universal eroavat toisistaan ominaisuuksiltaan. Myös niiden seurantakoodi on erilainen.
Sen sijaan maksuttoman GA:n ja GA 360:n seurantakoodit ovat täsmälleen samanlaisia.
Käytitpä maksutonta tai maksullista Analyticsia, suosittelen jokaiselle yritykselle koosta riippumatta siirtymistä Classic-analytiikasta Universal Analyticsiin.
Lisäksi jokainen GA-versio voidaan asentaa sivustolle suoraan, Google Tag Managerin (GTM) avulla tai jonkun toisen Tag Management -ratkaisun avulla.
Jos yrityksesi käyttää suoraan asennettua Analyticsia, suosittelen siirtymään GTM-pohjaiseen asennukseen. Mikäli käytössä on suoraan asennettu Classic Analytics, suosittelen lämpimästi siirtymään GTM:n avulla asennettuun Universal Analyticsiin.
Miksi suosittelen siirtymään Universal Analyticsin analytics.js -seurantakoodiin
Uuden koodin avulla asennettu Universal Analytics on mahdollista muokata paljon paremmin vastaamaan organisaation omia tarpeita.
Universal Analyticsin uusien ominaisuuksien ottaminen käyttöön edellyttää myös seurantatägin päivittämistä.
Tärkeimpiä Universal Analyticsin parannuksia ovat:
- Parannettu verkkokaupan seuranta eli Enhanced Ecommerce. Universal Analytics tarjoaa verkkokaupan seurantaan Enhanced ecommerce -laajennuksen. Sen avulla voit seurata esimerkiksi tuotesivujen näyttökertoja, verkkokaupan sisäisiä nostoja ja kampanjakoodeja.
- Omat raporttiluokat eli Custom dimensions. Classic Analytics tukee viiden muokatun muuttujan käyttöä. Universal Analytics antaa mahdollisuuden rakentaa 20 muokattua raporttiluokkaa (dimension), joita voit käyttää analytiikan omien raporttiluokkien tavoin. Raporttiluokka voi sisältä esimerkiksi CRM-dataa.
- Omat muuttujat eli Custom metrics. Universal Analytics tukee 20 oman mittarin (tai muuttujan) rakentamista.
- UserID. Universal Analytics tukee käyttäjäkohtaisen userID:n asettamista. UserID:n avulla analytiikka voi yhdistää käyttäjät silloinkin, kun he selailevat sivustoa eri päätelaitteilla.
- Offline-datan tuonti. Voit tuoda Universal Analyticsiin offline-dataa tai muiden tietolähteiden tietoja. Tavallinen esimerkki tiedon tuonnista on verkkokaupan palautusten vieminen analytiikkaan.
Mitä saat lisää maksamalla 150 000 USD / vuosi?
Ilmainen Universal Analytics tarjoaa siis useita niistä ominaisuuksista, joiden takia moni yritys uskoo tarvitsevansa maksullista analyticsia.
Ihan kaikkea maksuton GA ei tarjoa.
GA 360:n tarjoamia ominaisuuksia ovat esimerkiksi:
- Mahdollisuus tehdä tietokantakyselyitä. GA 360 tarjoaa mahdollisuuden viedä analytiikkadata Googlen pilvipalveluun. Pilvipalvelussa voit tehdä hit-tason datasta tietokantakyselyitä Big Query Languagella. Sen avulla voit rakentaa monipuolisia tilastollisia malleja ja kehittää koneoppimiseen perustuvia ennusteita.
- Mahdollisuus käyttää 200 omaa raporttiluokkaa ja mittaria. Maksuttomassa Universal Analyticsissa voit rakentaa 20 omaa raporttiluokkaa (dimension) ja 20 omaa mittaria (metrics). GA 360:ssa voit rakentaa jopa 200 omaa raporttiluokkaa ja mittaria.
- Dataan perustuva attribuutiomallinnus. Maksuton Analytics tarjoaa erinomaisen mahdollisuuden rakentaa omia attribuutiomalleja. GA 360 sisältää näiden lisäksi ns. dataan perustuvan attribuutiomallin, joka on automaattisesti ja dynaamisesti luotu tilastollinen malli juuri sinun sivustosi datan perusteella.
GA 360:n suurimmat hyödyt perustuvat näihin kolmeen ominaisuuteen.
Ovatko ne sitten välttämättömiä sinun yrityksellesi?
Useimmissa tapauksissa eivät ole.
Lähes aina maksuton Universal Analytics riittää täyttämään yrityksesi digitaalisen markkinoinnin, raportoinnin ja analytiikan kaikki tarpeet.
Nyrkkisääntöjä valinnan tekemiseksi
Muutama nyrkkisääntö auttaa sinua tekemään valinnan maksuttoman Analyticsin ja GA360:n välillä.
Jos sivustollasi tapahtuu yli miljoona sessiota kuukaudessa tai se tuottaa myyntiä yli miljoona euroa kuukaudessa, saattaa GA 360 olla investoinnin arvoinen.
Jos myynti on yli 10 miljoonaa euroa kuukaudessa, GA 360 on erittäin todennäköisesti hintansa arvoinen.
Toisaalta jos et vielä käytä maksuttoman GA:n ominaisuuksia täysimääräisesti hyödyksi, on hyppy GA 360:n puolelle ennenaikainen. Ota ensin käyttöön Universal Analytics, Enhanced Ecommerce, 20 muokattua raporttiluokkaa ja mittaria.
Jos ne eivät riitä, osta GA 360.
Mutta muista myös palkata 2-3 osaavaa webanalyytikkoa, jotta saat kaiken irti investoinnistasi. Ilman osaamista GA 360:n ominaisuuksista ei ole yrityksellesi mitään hyötyä.
Artikkelit samasta aiheesta
Pullonkaulat analytiikan hyödyntämisessä: tunnista ja avaa ne CARE-mallin avulla!
Usein analytiikkaa ei saada tuottamaan arvoa, koska kohtaamme erilaisia pullonkauloja datan keräämisessä, analysoinnissa ja toimenpiteisiin ryhtymisessä. Helpota näitä haasteita hyödyntämällä CARE-mallia.
Tekoäly ja koneoppiminen rakentavat parempia ostajapersoonia
Ostajapersoona on tuttu työkalu markkinoinnin johtamisen apuna. Suurten kielimallien ja koneoppimisen avulla dataan perustuvien persoonien rakentaminen onnistuu aikaisempaa tehokkaammin. Mitä ostajapersoona tarkoittaa? Ostajapersoonat kuvaavat yrityksen kannalta ideaalisia ostajia. Ostajapersoonan esitys […]
Digianalytiikan käyttäjätunnisteet paljastavat pitkätkin ostopolut
Käyttäjätunnisteet (user ids) auttavat seuraamaan pitkiä ostopolkuja, kun käyttäjät saadaan välillä kirjautumaan sisään tai antamaan sähköpostiosoitteensa.
Kiinnostuitko tästä aiheesta?
Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!