10 tapaa luoda kysyntää digimarkkinoinnilla

henkilön käsi näyttämässä pankkikorttia lukulaitteelle kassalla

Kysynnän luominen (demand creation) on markkinointia ihmisille, jotka eivät ole valmiiksi ostoaikeissa.

Se voi olla brändi- tai taktista markkinointia:

Tämä artikkeli esittelee 10 tapaa luoda kysyntää digimarkkinoinnin avulla.

Mainosta tuotetta – jos se on kiinnostava

Toisinaan toitotetaan, ettei kysyntää luoda tuotelähtöisellä luukutuksella.

Tähän on kuitenkin poikkeus: Jos markkinoit sähköautoa tai vaikka vaatteita, silloin sinun tuotteesi ovat itsessään kiinnostavaa sisältöä ja myös mainosten tulee kertoa niistä. Sinun ei tarvitse silloin tehdä numeroa siitä, miten edullista on ajaa sähköllä tai miten kätevää on pukeutua vaatteisiin.

Silloin tuote on se juttu, joka herättää kiinnostuksen. Esimerkiksi tuotekeskeinen some- ja videomainonta luo kysyntää, kun vain esität tuotteesi oikealla tavalla. Jos tuotteesi ei ole tarpeeksi kiinnostava itsessään, tämä lähestymistapa floppaa.

Hivuta yrityksesi valintajoukkoon sisältö­markkinoinnilla

Etenkin B2B-yritysten tuotteet ja palvelut ovat monesti sellaisia, että ne kiinnostavat ajallisesti harvemmin niiden kohderyhmää – lähinnä silloin kun ostoikkuna on valmiiksi auki. Silti haluaisimme kohderyhmän muistavan yrityksen ja sen tarjoaman, kun ostoikkuna aukeaa.

Asiantuntija-artikkelien avulla yrityksesi päätyy helpommin ns. harkintajoukkoon: pieneen joukkoon yrityksiä, jotka ostaja muistaa kun ostaminen tulee ajankohtaiseksi.

“Tylsien”, kalliiden tai monimutkaisten asioiden markkinointi vaatiikin vaikuttamista koko kohderyhmään, eli myös heihin, jotka eivät ole valmiita ostamaan. Tätä vaikuttamista teet levittämällä asiantuntevia artikkeleita, jotka eivät yritä myydä mitään.

Levitä artikkeleita, myös rahalla

Luo tunnettuutta ja brändipreferenssiä levittämällä asiantuntija-artikkeleita

Pelkkä maksuton näkyvyys ei yleensä riitä vaikutuksen saamiseen, vaan artikkeleita pitää levittää oikealla rahalla. Orgaanisessa somessa menestyvät vain yksittäiset, harvat vaikuttajat – eivät yritysprofiilit.

Kerää artikkelien mainonnalla yleisöjä lisäkosketuksia varten

Hyödynnä artikkeleita kohtaan osoitettu kiinnostus lisäkosketuksien luomisessa:

Tarvitset näitä sähköpostin ja mainonnan tuomia lisäkosketuksia jo pelkän muistijäljen synnyttämiseen.

Yksittäiset, satunnaiset kosketukset tuovat harvoin tuloksia, joten varmista aina, että keräät näitä jatkokosketusyleisöjä jo ennen kuin aloitat mainonnan “kylmille yleisöille”.

Tiivistä artikkelien sisällöstä myös zero-click-mainoksia, joissa esität tärkeimmät pointit suoraan somevirrassa – ilman linkkiä sivustolle. Useat somealustat antavat sinun kohdentaa lisäkosketuksia niille, jotka ovat pelkästään räpeltäneet näitä mainoksia somevirrassaan.

Tee asiakkaasta asiakastarinasi sankari

Mainosta rahalla asiakastarinoita, joiden sankari on asiakas – ei sinun yrityksesi. Kerro miten asiakas ratkaisi ongelmansa ja millaisia tuloksia se sai.

Älä paukuta henkseleitä ja hehkuta, mitä te teitte asiakkaalle. Teilläkin on rooli tarinassa, mutta se ei ole pääosa.

Pyri julkaisemaan asiakastarinoita, jollaisia voitaisiin melkein julkaista puolueettomassa alan mediassa. Näin tuloksena on kiinnostavaa sisältöä, joka ei työnnä pois itsetyytyväisyydellään.

Silloin asiakastarina kiinnostaa laajempaa yleisöä, joka voi inspiroitua asiakkaanne esimerkistä, ilman että itsekehua pursuava ote karkottaa heti kättelyssä.

Tee videomainontaa

Mainosta videoita somepalveluissa, YouTubessa ja ohjelmallisen ostamisen kautta. Hyvin tehty videomainos voi vaikuttaa tehokkaammin kuin tekstivetoinen markkinointi.

Toimiva video voi olla esimerkiksi selitysvideo, joka esittää ratkaisun ongelmaan, tuote-esittely, suora tarjous tai ihan vain brändimainos, joka on leikattu digikanaviin sopivaksi.

Tarvitset videotuotannosta erilaisia versioita eri kanaviin:

Huolehdi, että saat kaikki tarvitsemasi versiot samassa tuotannossa ja että pakettiin kuuluvat myös tekstitetyt versiot niihin kanaviin, joissa mainos toistetaan useimmiten ilman ääntä.

Varmista, että videoita ei ole leikattu TV-mainoksiksi tai “brändivideoiksi”, sillä nämä eivät yleensä toimi digimainonnassa.

Mainosta staattisia zero-click-sisältöjä

Mainosta viestejä, jotka eivät vain ohjaa sivustollesi. Näin saat hyötyä jokaisesta maksamastasi mainosnäytöstä – et vain siitä pienestä joukosta, johon liittyy linkin klikkaus.

Näitä klikkauksettomia sisältöjä voivat olla videoiden lisäksi esimerkiksi kuvat, tekstit ja LinkedInin swaipattavat document adit.

Zero-click-mainokset edustavat monella tapaa digimainonnan nykypäivää ja tulevaisuutta: niillä saat suurimman hyödyn maksetuista mainosnäytöistä, ne eivät vaadi liikoja vastaanottajilta ja somepalveluiden algoritmit suosivat niitä.

Tee display-mainontaa

Mainosta bannereilla tuotteita tai palvelujasi.

Tämä on suoraviivaista taktista tai brändimainontaa. Sitä voi kohdentaa esimerkiksi kontekstin tai käyttäytymisen perusteella.

Uudelleenmarkkinointi sivuston kävijöille on mahdollista Chrome-selaimen käyttäjille Googlen mainosjärjestelmillä ja muissakin selaimissa, jos käyttää Adform-mainosjärjestelmää.

Display-mainonnalla voit luoda laajaa tunnettuutta ja herättää kiinnostusta tuotteita kohtaan.

Mainosta podcastia

Julkaise podcastia ja mainosta sitä rahalla, jotta saat kuuntelijoita. Podcast on tehokas tapa luoda syvempää suhdetta yleisöösi.

Tarvitset kuitenkin maksettua mainontaa podcast-jaksoille, jotta saisit niistä kaiken irti. Muuten ne eivät löydä tarpeeksi kiinnostuneita kuuntelijoita.

Laita podcast vapaaseen jakoon palveluihin, kuten YouTube, Spotify ja Apple Podcasts. Näin saat maksimimäärän kuulijoita, kun kynnys kuunnella on mahdollisimman pieni.

Podcastin julkaiseminen voi myös tukea muuta sisällöntuotantoa: samasta aiheesta saa sovellettua artikkeleita, somekanavien zero-click-mainoksia ja vaikka uutiskirjeen viestejä. Voit hyödyntää tekoälybotteja eri formaattien versioiden luomisessa.

Mainosta audiomainoksilla

Kohdenna ääneen perustuvaa mainontaa esimerkiksi YouTubeen, podcasteihin tai Spotifyhin.

Äänimainonta oli pitkään pelkkää radiomainontaa, mutta nykyään sitä voi ostaa myös digitaalisiin mediaympäristöihin.

Google Ads on esimerkiksi jo jonkun aikaa sisältänyt oman kampanjatyypin audiomainontaan: mainoksia soitetaan YouTube-käyttäjille, joiden Google arvailee vain kuuntelevan.

Osoita markkinoinnin arvo mittauksella – älä attribuutiolla

Kysyntää luova markkinointi vaikuttaa monesti viiveellä, monen kanavan ja kosketuksen voimin.

Siksi myyntiä on yleensä vaikeaa – jollei mahdotonta – attribuoida yksittäisten mainosten tai operaatioiden ansioksi. Zero-click-markkinoinnissa ei edes synny klikkejä, joiden vaikutuksia voisit tutkia oman sivuston web-analytiikalla.

Mittaa kysynnän luonnin vaikutusta kokonaisuutena:

Luot kysyntää tehokkaimmin rakentamalla kokonaisuuden, jossa eri kanavat ja keinot vaikuttavat yhdessä ja tukevat toisiaan.

Lue myös

Artikkelit samasta aiheesta

B2B-mainonnan 95-5-sääntö

B2B-markkinoijan ei kannata yrittää herättää ostohalua taktisella mainonnalla, kun toimitaan vakiintuneessa kategoriassa. Sen sijaan, mainonnan tulee auttaa heitä muistamaan brändisi silloin, kun ostaminen tulee ajankohtaiseksi.

3. osapuolen evästeiden hidas kuolema

Google on ilmoittanut, että tulevaisuudessa Chromen käyttäjät pääsevät valitsemaan, sallivatko he näiden evästeiden käytön selaimessaan. Tämä artikkeli kertoo, mitä kannattaa tehdä jo ennen tuota tapahtumakulkua.

Kiinnostuitko tästä aiheesta?

Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!