10 tapaa luoda kysyntää digimarkkinoinnilla
Kysynnän luominen (demand creation) on markkinointia ihmisille, jotka eivät ole valmiiksi ostoaikeissa.
Se voi olla brändi- tai taktista markkinointia:
- Brändimarkkinoinnissa tarkoitus on saada aikaan tunnettuutta, brändiprefenssiä ja kiinnostusta, joka muuttuu kaupaksi, kun aika on ostajan mielestä oikea.
- Taktisemmin kysyntää luo esimerkiksi esimerkiksi verkkokauppa, joka mainostaa tuotteitaan Facebookissa laajoille yleisöille, joille tuotteet eivät ole ennestään tuttuja.
Tämä artikkeli esittelee 10 tapaa luoda kysyntää digimarkkinoinnin avulla.
Mainosta tuotetta – jos se on kiinnostava
Toisinaan toitotetaan, ettei kysyntää luoda tuotelähtöisellä luukutuksella.
Tähän on kuitenkin poikkeus: Jos markkinoit sähköautoa tai vaikka vaatteita, silloin sinun tuotteesi ovat itsessään kiinnostavaa sisältöä ja myös mainosten tulee kertoa niistä. Sinun ei tarvitse silloin tehdä numeroa siitä, miten edullista on ajaa sähköllä tai miten kätevää on pukeutua vaatteisiin.
Silloin tuote on se juttu, joka herättää kiinnostuksen. Esimerkiksi tuotekeskeinen some- ja videomainonta luo kysyntää, kun vain esität tuotteesi oikealla tavalla. Jos tuotteesi ei ole tarpeeksi kiinnostava itsessään, tämä lähestymistapa floppaa.
Hivuta yrityksesi valintajoukkoon sisältömarkkinoinnilla
Etenkin B2B-yritysten tuotteet ja palvelut ovat monesti sellaisia, että ne kiinnostavat ajallisesti harvemmin niiden kohderyhmää – lähinnä silloin kun ostoikkuna on valmiiksi auki. Silti haluaisimme kohderyhmän muistavan yrityksen ja sen tarjoaman, kun ostoikkuna aukeaa.
Asiantuntija-artikkelien avulla yrityksesi päätyy helpommin ns. harkintajoukkoon: pieneen joukkoon yrityksiä, jotka ostaja muistaa kun ostaminen tulee ajankohtaiseksi.
“Tylsien”, kalliiden tai monimutkaisten asioiden markkinointi vaatiikin vaikuttamista koko kohderyhmään, eli myös heihin, jotka eivät ole valmiita ostamaan. Tätä vaikuttamista teet levittämällä asiantuntevia artikkeleita, jotka eivät yritä myydä mitään.
Levitä artikkeleita, myös rahalla
Luo tunnettuutta ja brändipreferenssiä levittämällä asiantuntija-artikkeleita
- somemainonnalla
- natiivimainonnalla
- responsiivisilla display-mainoksilla (Google Ads)
- Demand Gen -mainoksilla (Google Ads)
- hakusanamainonnalla
- hakukoneoptimoinnilla.
Pelkkä maksuton näkyvyys ei yleensä riitä vaikutuksen saamiseen, vaan artikkeleita pitää levittää oikealla rahalla. Orgaanisessa somessa menestyvät vain yksittäiset, harvat vaikuttajat – eivät yritysprofiilit.
Kerää artikkelien mainonnalla yleisöjä lisäkosketuksia varten
Hyödynnä artikkeleita kohtaan osoitettu kiinnostus lisäkosketuksien luomisessa:
- Houkuttele uutiskirjeen tilaajia avointen artikkelien lopussa. Voit tunnistaa kävijöitä siellä myös ns. content upgrade -liidimagneeteilla, jotka tarjoavat nimensä mukaisesti jotakin täydentävää, kuten tarkistuslistan, artikkelin lukijoille.
- Kerää mainonnan yleisöjä niistä, jotka ovat reagoineet artikkelin mainoksiin.
Tarvitset näitä sähköpostin ja mainonnan tuomia lisäkosketuksia jo pelkän muistijäljen synnyttämiseen.
Yksittäiset, satunnaiset kosketukset tuovat harvoin tuloksia, joten varmista aina, että keräät näitä jatkokosketusyleisöjä jo ennen kuin aloitat mainonnan “kylmille yleisöille”.
Tiivistä artikkelien sisällöstä myös zero-click-mainoksia, joissa esität tärkeimmät pointit suoraan somevirrassa – ilman linkkiä sivustolle. Useat somealustat antavat sinun kohdentaa lisäkosketuksia niille, jotka ovat pelkästään räpeltäneet näitä mainoksia somevirrassaan.
Tee asiakkaasta asiakastarinasi sankari
Mainosta rahalla asiakastarinoita, joiden sankari on asiakas – ei sinun yrityksesi. Kerro miten asiakas ratkaisi ongelmansa ja millaisia tuloksia se sai.
Älä paukuta henkseleitä ja hehkuta, mitä te teitte asiakkaalle. Teilläkin on rooli tarinassa, mutta se ei ole pääosa.
Pyri julkaisemaan asiakastarinoita, jollaisia voitaisiin melkein julkaista puolueettomassa alan mediassa. Näin tuloksena on kiinnostavaa sisältöä, joka ei työnnä pois itsetyytyväisyydellään.
Silloin asiakastarina kiinnostaa laajempaa yleisöä, joka voi inspiroitua asiakkaanne esimerkistä, ilman että itsekehua pursuava ote karkottaa heti kättelyssä.
Tee videomainontaa
Mainosta videoita somepalveluissa, YouTubessa ja ohjelmallisen ostamisen kautta. Hyvin tehty videomainos voi vaikuttaa tehokkaammin kuin tekstivetoinen markkinointi.
Toimiva video voi olla esimerkiksi selitysvideo, joka esittää ratkaisun ongelmaan, tuote-esittely, suora tarjous tai ihan vain brändimainos, joka on leikattu digikanaviin sopivaksi.
Tarvitset videotuotannosta erilaisia versioita eri kanaviin:
- laajakuvaisen (16:9) YouTubeen ja ohjelmalliseen ostamiseen
- tarinaversion (9:16) somekanaviin (sopii myös digitaalisen ulkomainonnan näytöille)
- pystyversion (4:5) Facebookin ja Instagramin syötteeseen.
Huolehdi, että saat kaikki tarvitsemasi versiot samassa tuotannossa ja että pakettiin kuuluvat myös tekstitetyt versiot niihin kanaviin, joissa mainos toistetaan useimmiten ilman ääntä.
Varmista, että videoita ei ole leikattu TV-mainoksiksi tai “brändivideoiksi”, sillä nämä eivät yleensä toimi digimainonnassa.
Mainosta staattisia zero-click-sisältöjä
Mainosta viestejä, jotka eivät vain ohjaa sivustollesi. Näin saat hyötyä jokaisesta maksamastasi mainosnäytöstä – et vain siitä pienestä joukosta, johon liittyy linkin klikkaus.
Näitä klikkauksettomia sisältöjä voivat olla videoiden lisäksi esimerkiksi kuvat, tekstit ja LinkedInin swaipattavat document adit.
Zero-click-mainokset edustavat monella tapaa digimainonnan nykypäivää ja tulevaisuutta: niillä saat suurimman hyödyn maksetuista mainosnäytöistä, ne eivät vaadi liikoja vastaanottajilta ja somepalveluiden algoritmit suosivat niitä.
Tee display-mainontaa
Mainosta bannereilla tuotteita tai palvelujasi.
Tämä on suoraviivaista taktista tai brändimainontaa. Sitä voi kohdentaa esimerkiksi kontekstin tai käyttäytymisen perusteella.
Uudelleenmarkkinointi sivuston kävijöille on mahdollista Chrome-selaimen käyttäjille Googlen mainosjärjestelmillä ja muissakin selaimissa, jos käyttää Adform-mainosjärjestelmää.
Display-mainonnalla voit luoda laajaa tunnettuutta ja herättää kiinnostusta tuotteita kohtaan.
Mainosta podcastia
Julkaise podcastia ja mainosta sitä rahalla, jotta saat kuuntelijoita. Podcast on tehokas tapa luoda syvempää suhdetta yleisöösi.
Tarvitset kuitenkin maksettua mainontaa podcast-jaksoille, jotta saisit niistä kaiken irti. Muuten ne eivät löydä tarpeeksi kiinnostuneita kuuntelijoita.
Laita podcast vapaaseen jakoon palveluihin, kuten YouTube, Spotify ja Apple Podcasts. Näin saat maksimimäärän kuulijoita, kun kynnys kuunnella on mahdollisimman pieni.
Podcastin julkaiseminen voi myös tukea muuta sisällöntuotantoa: samasta aiheesta saa sovellettua artikkeleita, somekanavien zero-click-mainoksia ja vaikka uutiskirjeen viestejä. Voit hyödyntää tekoälybotteja eri formaattien versioiden luomisessa.
Mainosta audiomainoksilla
Kohdenna ääneen perustuvaa mainontaa esimerkiksi YouTubeen, podcasteihin tai Spotifyhin.
Äänimainonta oli pitkään pelkkää radiomainontaa, mutta nykyään sitä voi ostaa myös digitaalisiin mediaympäristöihin.
Google Ads on esimerkiksi jo jonkun aikaa sisältänyt oman kampanjatyypin audiomainontaan: mainoksia soitetaan YouTube-käyttäjille, joiden Google arvailee vain kuuntelevan.
Osoita markkinoinnin arvo mittauksella – älä attribuutiolla
Kysyntää luova markkinointi vaikuttaa monesti viiveellä, monen kanavan ja kosketuksen voimin.
Siksi myyntiä on yleensä vaikeaa – jollei mahdotonta – attribuoida yksittäisten mainosten tai operaatioiden ansioksi. Zero-click-markkinoinnissa ei edes synny klikkejä, joiden vaikutuksia voisit tutkia oman sivuston web-analytiikalla.
Mittaa kysynnän luonnin vaikutusta kokonaisuutena:
- Seuraa Share of Search -kehitystä, eli miten paljon brändisi nimellä tehdään Google-hakuja suhteessa joukkoon valittuja kilpailijoiden brändejä.
- Mittaa “isoa kuvaa”, kuten myyntiä euroina tai myyntiputken kokoa euroina.
- Toteuta brand lift -tutkimuksia mainosalustan kanssa tai kyselytutkimuksia, jos budjettisi mahdollistavat nämä.
Luot kysyntää tehokkaimmin rakentamalla kokonaisuuden, jossa eri kanavat ja keinot vaikuttavat yhdessä ja tukevat toisiaan.
Lue myös
Digimarkkinoinnin LOVE-malli
LOVE-malli auttaa rakentamaan onnistuneen digimarkkinoinnin kokonaisuuden.
Demand generation vs. lead generation B2B-markkinoinnissa
Pelkkä liidigenerointi on yleensä heikkotehoista, mutta lead generation ja demand generation voivat toimia hyvin yhdessä ja toisiaan tukien.
Mittausharha voi pilata markkinointisi
Markkinoinnin johtaminen tiedolla voi johtaa markkinointisi suoraan päin seinää. Jos luet digianalytiiikan tietoja väärin, teet todennäköisesti myös markkinointia väärin.
Artikkelit samasta aiheesta
B2B-mainonnan 95-5-sääntö
B2B-markkinoijan ei kannata yrittää herättää ostohalua taktisella mainonnalla, kun toimitaan vakiintuneessa kategoriassa. Sen sijaan, mainonnan tulee auttaa heitä muistamaan brändisi silloin, kun ostaminen tulee ajankohtaiseksi.
3. osapuolen evästeiden hidas kuolema
Google on ilmoittanut, että tulevaisuudessa Chromen käyttäjät pääsevät valitsemaan, sallivatko he näiden evästeiden käytön selaimessaan. Tämä artikkeli kertoo, mitä kannattaa tehdä jo ennen tuota tapahtumakulkua.
Sima + some + rema: tunnettuutta ja myyntiä keinojen yhteispelillä
Sisältömarkkinointi, somemainonta ja remarketing floppaavat helposti yksinään, ilman toistensa tukea. Yhdessä niistä voi kuitenkin rakentaa tehokkaan markkinointikoneen.
Kiinnostuitko tästä aiheesta?
Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!